tisdag 30 juni 2020

Tisdagstrion - Semesterläsning


Sista tisdagstrion innan Ugglan & Boken tar ett litet uppehåll! Temat är semesterläsning så jag tänkte bara ge er tips på tre böcker som kan passa att läsa under semestern. 


Mattias Edvardsson har blivit en favoritförfattare och hans nya bok var precis så bra som jag trodde att den skulle vara! Ett eget inlägg om Goda grannar dyker upp i morgon!


En musikbiografi om ett fiktivt band passar utmärkt att läsa när solen skiner!


Vill man ha en thriller kan Offer 55 vara något. Den utspelar sig i varma Australien. Två män kommer in på en polisstation. Båda hävdar att den andre är en mördare. Vem ljuger?

måndag 29 juni 2020

Rött, vitt & kungligt blått av Casey McQuiston


Originaltitel: Red, White & Royal Blue
Sidor: 474 (Kartonnage)
"Alex Claremont-Diaz är son till USA:s första kvinnliga president. Tillsammans med sin syster och deras bästa kompis utgör de Vita huset-trion, en social influencer-makt att räkna med, och som Vita huset inte är sena att utnyttja.
Problemet är bara att Alex har en ärkefiende, prins Henry av Wales. När ett bråk mellan dem hamnar på hela världens löpsedlar måste de ofrivilligt låtsas vara vänner tills stormen har blåst över. Men ju mer Alex lär känna prins Henry, desto mer ser han vad som döljer sig under hans drömprinsyta. Snart är de vänner på riktigt, men vänskapen djupnar till något mer. Något som kan hota Alex mammas planer på att bli omvald som president."
Den här boken är något alldeles extra. Jag lyssnade på den som ljudbok i ett försök att återuppliva mitt användande av ljudböcker. Eftersom det är en romance och jag inte brukar fastna för den typen av böcker så hade jag inga höga förväntningar. Men den har varit väldigt omtalad och själva handlingen hade gjort mig nyfiken.

Jag blev helt fast. Nästan lite smått beroende kanske man kan säga. Den var så otroligt bra! Jag blev glad varje gång jag tryckte på play. Så när den var färdiglyssnad skrev jag faktiskt och frågade förlaget om jag kunde köpa ett fysiskt exemplar av den direkt från dem. Det gick jättebra och det känns så bra att den nu kan bo i min bokhylla. Jag är förälskad i den.

Alex och Henry är två riktigt charmiga karaktärer. Jag tycker om deras relation som går från hat till kärlek. Deras tvivel och osäkerhet på grund av de framträdande roller som de båda har i varsitt land. Det är väl bara sex? Hur skulle en relation mellan dem kunna fungera? Skulle inte ett liv utan den andre bli väldigt tomt ändå...? Den är bara helt fantastisk. Den har dessutom fått mig att skratta flera gånger under lyssningen! Det händer inte ofta men författaren har verkligen lyckats med att ge karaktärerna humor.

Rött, vitt & kungligt blått är en ny favorit och kommer garanterat att vara med på min lista över årets bästa böcker.

söndag 28 juni 2020

Hon ville inte släppa mina händer


Originaltitel: Hon ville inte släppa mina händer
Sidor: 40 (PDF)
Recensionsexemplar: Från Henrik Johansson, tusen tack!
"Dikter av personer med erfarenhet av migration
Trots att ingen vet sitt öde, trots att skribenterna inte vet om de kommer stanna kvar i Sverige eller bli utkastade har deltagarna på språkskolan i Rosengårds Folkets Hus tillsammans skrivit en bok om livet på flykt, om det nya landet, om hemlandet, om katter, om vänner, familj, kärlek och saknad.
Dikterna i Hon ville inte släppa mina händer är skrivna på ett språk som är under ständig förvandling, ofta författade på ett modersmål för att sedan kollektivt översatta till svenska, med digitala lexikon i ena handen och pennor i andra.
Boken är sammanställd av Henrik Johansson och Anna-Maria Olsson. Texterna samlades in på språkskolan och tillkom till stor del under ett tiotal poesiworkshops som leddes av Henrik Johansson under 2019."
Det här är en antologi med olika texter som nyanlända flyktingar skrivit. Det handlar om allt möjligt som de varit med om i livet. Vänskap, katter, hur Sverige skiljer sig från deras hemland, vad som är bra, vad som är svårt, resan hit, förlust.

Jag blev verkligen berörd under läsningen. Det här är människor med erfarenheter jag aldrig ens varit i närheten av. Jag kan inte föreställa mig hur det är att behöva lämna sitt hem och komma till ett helt främmande land, behöva lära sig ett nytt språk och vänja sig vid ett nytt liv.

Det är en bok som många skulle behöva läsa för att få mer förståelse. Läs och känn deras sorg, deras hopp, deras mod. Jag har fått en länk där man kan ladda ner boken gratis som PDF-fil och jag uppmuntrar er verkligen att göra det;

Hon ville inte släppa mina händer

torsdag 25 juni 2020

Mitt zulunamn är Ingelosi av Annica Westman


Originaltitel: Mitt zulunamn är Ingelosi
Sidor: 206 (Kartonnage)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack! 
"Insikten drabbar henne som ett knytnävsslag i magen. Förtvivlad inser hon att hon inte kan blunda längre. Hon måste våga ta steget att lämna, trots att hon kommer att splittra familjen. Känslan av svek, skuld och skam är monumental.
Så börjar resan med att hitta tillbaka till sig själv och forma ett nytt liv. Aldrig i sin vildaste fantasi hade hon kunnat ana vad som väntade - magiskt stark kärlek, bottenlös sorg och livsavgörande vändpunkter.
Resan till Sydafrika förändrar hennes liv för alltid och en ny fantastisk värld öppnar sig."
Det här är en väldigt intressant bok som börjar med författarens egen livsresa. Efter att ha varit gift länge inser hon att förhållandet inte kan fortsätta och det rör upp väldigt mycket i hennes liv. Relationen med barnen blir komplicerad och samtidigt som hon försöker navigera i det nya livet utan den hon är van att ha vid sin sida börjar hon tänka mer på vad hon vill ha ut av livet, vem hon vill vara.

Alla funderingar leder henne till slut till organisationen Bobbi Bear i Sydafrika, vilket har fått en alldeles egen del i boken. Det är en organisation som jobbar med att hjälpa barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp. Författaren jobbade som volontär där ett tag under 2017 och fick ta del i hur vanligt det är för barn att bli utsatta, ofta av någon inom den närmaste familjen, personer de borde kunna lita på.

Det är den här delen av boken jag tycker är bäst. Det är intressant att få läsa om hur Bobbi Bear arbetar, vad de som jobbar där själva har för bakgrunder och hur situationen ser ut i Sydafrika. Jag kan nog inte ens försöka förstå vilken styrka det måste finnas i de människor som orkar se den skitiga sidan av mänskligheten om och om igen, att dag efter dag uppleva vad en del kan utsätta barn för. Och styrkan hos de som blir utsatta, att de vågar berätta och försöka få hjälp. Författaren skriver själv att det påverkade henne otroligt mycket, även efter att hon hade kommit hem till Sverige igen.

Det är en läsvärd bok och jag är väldigt glad att jag fick chansen att läsa den.

onsdag 24 juni 2020

Offer 55 av James Delargy


Originaltitel: 55
Sidor: 363 (Inbunden)
"I en sömnig by i Australien ligger polisstationen där Chandler Jenkins jobbar. En dag kliver en man in i polishusets entré. Han heter Gabriel. Han berättar att han har lyckats ta sig fri efter att ha hållits inlåst av en seriemördare som kallar sig Heath. Heath har sagt till Gabriel att han ska bli nummer 55. Hans 55:e offer.
Innan Chandler hinner påbörja jakten på en av de värsta seriemördare i landets historia, kommer en annan man in på stationen. Han säger att han heter Heath och berättar exakt samma historia som Gabriel gjorde. Den skiljer sig bara från Gabriels på en punkt. Enligt Heath hette seriemördaren Gabriel.
En av männen talar sanning. En av dem ljuger. Kommer Chandler hinna lösa fallet innan någon av dem blir offer 55?"
Hur spännande låter inte den handlingen? Superspännande tyckte jag i alla fall och blev direkt sugen på att läsa boken när jag såg den! Dessutom är det något speciellt med böcker som utspelar sig i Australien. Jag har inte läst många, men de jag har läst har varit bra.

Och bra är Offer 55 också. Det är ingen jätteblodig historia utan lite mer lågmäld utan att bli tråkig. Chandler är en karaktär jag tycker om. Han verkar vara polis för att faktiskt hjälpa folk, vilket kanske inte kan sägas om hans gamla kollega som dyker upp för att hjälpa till med utredningen.

Det är intressant att se de två misstänkta, hur de förhåller sig till varandra och berättelserna de ger till polisen. Identiska förutom på några få punkter. Små nyanser som skiljer sig åt. Jag tyckte det var en fascinerande idé som dessutom utfördes bra.

Det enda jag inte kan bestämma mig för vad jag tycker om är slutet. De allra sista raderna. Utan att avslöja något om vad som händer kan jag säga att jag bara satt och stirrade på boken när den var slut. Jag måste smälta det lite och se hur känslorna lägger sig efter ett tag tror jag!

En riktigt bra bok som får mig att med spänning vänta på fler böcker av James Delargy!

tisdag 23 juni 2020

Tisdagstrion - Sommartider


Jag är en sommarmänniska. Ge mig och sol och värme, jag älskar det. Så temat inne hos Ugglan & Boken den här veckan passar mig verkligen. Här är böckerna som får mig att tänka på sommartider!


Sommaren med Ava är en härlig feelgood av Anna Lönnqvist. Den utspelar sig, vilket titeln avslöjar, under en sommar och omslaget är verkligen somrigt och härligt.


Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe får vara med eftersom jag senast läste den när jag läste lite sommarkurser för några år sedan. Det ger den en väldigt somrig känsla i tankarna för mig.


En sommar i Paris av Sarah Morgan har jag inte läst. Jag äger den inte ens men det här omslaget drar till sig mina blickar hela tiden. Jag tycker verkligen om det av någon anledning. Och titeln är ju helt klart väldigt somrig.