Visar inlägg med etikett Tardis-valet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tardis-valet. Visa alla inlägg

tisdag 14 juni 2016

Mirakelverkstaden av Valérie Tong Cuong


Originaltitel: L'atelier des miracles
Sidor: 260 (Danskt band)
"Mariette är historie- och geografilärare och gift med en narcissistisk politiker. En dag gör hon något oerhört - hon skickar en elev nerför trappan med en rungande örfil. 
Millie lever ett ensamt liv där vikariaten som sekreterare avlöser varandra. En kväll står hennes hus plötsligt i ljusan låga.
Monsieur Mike har deserterat från militären och bor sedan dess på gatan. Överfallet kommer som en blixt från klar himmel.
Precis när Mariette, Millie och Monsieur Mike tror att allt är förlorat dyker Jean upp. Han sägs uträtta underverk med dem han välkomnar till sin Mirakelverkstad, att han lyckas lappa ihop trasiga själar. Men kan man verkligen återskapa sig själv utan att göra upp med sina demoner? Den mystiske Jean verkar leka en lek som blir allt farligare, och de boende på Mirakelverkstaden börjar ana att allt inte är som det verkar."
Tardisvalet är utläst! Det gick snabbt. Det fick bli min bok som alltid är med i handväskan och läses på luncher och andra tillfällen då jag måste vänta. Eftersom den var otroligt lätt att komma in i och enkel att läsa så tog det inte alls lång tid innan den var slut.

Den var inte riktigt vad jag hade förväntat mig, både på ett bra och på ett negativt sätt. Slutet blev lite för mycket "nu-ska-vi-alla-vara-överens". Hade de sista tre sidorna bara magiskt försvunnit hade jag varit ganska nöjd faktiskt. Kanske är det bara jag som är bitter och inte tycker att man ska förlåta saker så lätt, vem vet.

Men det som förvånade mig positivt var annars det faktum att den fram till de där tre sista sidorna var mörkare än jag hade trott. Det låter som en så uppiggande och lättsam bok, folk får hjälp på Mirakelverkstaden, de hittar sig själv och blir hela igen, woho! Men det var så mycket mer än bara det. Det fanns svärta, sorg och dolda agendor.

Så både plus och minus i slutändan, men absolut mest positivt. Det var ett bra fynd på rean!

torsdag 2 juni 2016

Tardis-valet #5


Annat originalspråk än svenska eller engelska stod det på junis lapp från Tardis-burken.  Och då föll på valet på Mirakelverkstaden av Valérie Tong Cuong som väl har franska som originalspråk. 

Den här boken har inte stått länge alls i bokhyllan faktiskt, bara sen årets bokrea. Det jag föll för allra först hos den när den precis kommit ut var framsidan. Det var något med klockorna och kugghjulen och färgerna som verkligen fångade min uppmärksamhet. Och nu ska jag försöka hinna läsa den under juni! 

Är det någon av er som läst den? Vad tyckte ni? Eller är det en bok ni är nyfikna på att läsa kanske? 

tisdag 24 maj 2016

Allt är upplyst av Jonathan Safran Foer


Originaltitel: Everything is Illuminated
Sidor: 317 (Pocket)
"Den 20-årige ukrainaren Alexander Perchov får i uppdrag att vara översättare åt en ung amerikan vid namn Jonathan Safran Foer, som har kommit till Lvov för att söka efter den kvinna som räddade hans morfar från nazisterna i byn Trachimbrod. 
I en skruttig bil och med Alex halvblinda farfar som chaufför och dennes övererotiska hund Sammy Davis Junior Junior reser de runt i öde öststatslandskap på jakt efter det förflutna.
Resen skildras av Alex på bruten engelska som han lärt sig med hjälp av en hopplöst föråldrad synonymordbok. Parallellt löper Jonathans berättelse om Trachimbrod, en bykrönika som tar sin början 1791 då byn får sitt namn och slutar 1941 då nazisterna gör slut på allt och alla. Dessa spår tvinnas samman mot slutet i en punkt som får avgörande betydelse."
Jag...vet inte riktigt vad jag har läst, haha. Jisses vilken annorlunda bok det här är. Det blir antagligen ett ganska kort inlägg för jag vet inte hur jag ska beskriva den eller vad jag ska säga om den. Jag har ju läst Extremt högt och otroligt nära av samma författare, och den älskade jag direkt. Den är också väldigt speciell, men på ett annat sätt.

För det första kan jag säga att man inte ska vara trött när man läser den här boken! Delen som berättas av Alex är som sagt skriven med hjälp av synonymer, så ibland fick jag fundera lite vilket ord han egentligen menade. Hade jag läst det och varit trött hade jag blivit väldigt förvirrad.
Eller ja, förvirrad är jag ju bevisligen, men inte därför i alla fall!

Jag tycker om den, även om jag inte riktigt kan förklara varför. Det är bara en otroligt...udda läsupplevelse. Jag tror faktiskt jag får lämna det så här, jag vet verkligen inte vad jag ska säga! Det är bara att konstatera att författaren har en väldigt egen stil i sitt skrivande.

tisdag 3 maj 2016

Tardis-valet #4

Ja, ny månad så dags för en ny lapp ur Tardisen! Nu hoppas jag det går bättre än det gick med förra lappen som ju var Sthlm delete. Det började ju lite roligt nu i alla fall, jag fick dra två gånger!
Den första sa nämligen Allegiant och den har jag ju redan läst! Dragning nummer två gav istället:


















Det här är en pocketbok jag köpt på second hand någon gång,
jag minns ärligt talat inte ens när. Men eftersom jag gillade Extremt högt och otroligt nära av författaren, så var det antagligen det som gjorde att jag köpte den här. Så nu är det dags, under maj ska den läsas! Har ni läst den? Vad tyckte ni i så fall?

torsdag 17 mars 2016

Tardis-valet #3

Ja nu får det helt enkelt heta Tardis-valet! Då är det i alla fall enkelt att sätta en rubrik på de här inläggen. Det är ju en ny månad och jag insåg att jag inte hade dragit någon ny lapp, så kan vi inte ha det!

Den här lappen var mer konkret:


Det är alltså dags för mig att stifta bekantskap med Jens Lapidus för första gången. Valet blev enkelt, jag har bara en av hans böcker i hyllan.


Sthlm delete ska alltså läsas under mars! Ni som läst, vad tycker ni om den?

tisdag 16 februari 2016

Dags att dra en ny lapp

Jag har läst ut Valda verk av T.S. Spivet nu! Inlägg om den kommer i morgon troligtvis. Efter den visste jag inte vad jag skulle hoppa på härnäst så jag drog en ny lapp från min Tardis. Tänkte att det var lika bra när jag inte hade någon egen idé :).

Lappen som kom nu var "En bok som tappat sitt sug", alltså en bok jag inte känner mig sådär superpepp på att läsa längre. Så jag började rota runt och ganska snart hittade jag en perfekt bok, som dessutom kommer göra så att jag avslutar en serie!


Dags att läsa Allegiant! Jag är ganska säker på att jag har spoilat mig själv för ganska länge sedan men den ska bannemig läsas ändå!

måndag 1 februari 2016

Första lappen dragen

Så, jag har nu fixat en burk med lappar som ska hjälpa mig att beta av mina olästa böcker, göra så de där böckerna som kanske blivit glömda får en chans att komma fram. Min tanke är att dra minst en lapp i månaden och eftersom det är den första idag passar det väl bra att visa den första lappen!

Först och främst, här har vi min underbara burk. En TARDIS tycker jag är väldigt passande till det här jobbet eftersom den är större på insidan, och med alla lappar i just den här kan man säga att den håller innehåller flera världar nu.




















Här blandas lappar med titlar eller bara random förslag som "skräckis", "klassiker", "en bok med blått omslag" och så vidare. Den första lappen blev...


Grön bok.
Och det hittade jag ganska snabbt! Den här har stått i bokhyllan..över två år tror jag. Jag har för mig att jag hittade den på Myrorna samma år jag flyttade upp hit. 


Valda verk av T.S. Spivet av Reif Larsen. Den är till största delen grön så den fick bli mitt val. Nu ska den här läsas under februari månad! Jag har plockat fram den så den inte ska glömmas bort.
På framsidan har den blivit blurbad av Stephen King som säger
"Bra romaner underhåller, fantastiska romaner är som gåvor till de läsare som har turen att upptäcka dem. Denna bok är en skatt!"
Det låter lovande! Är det någon av er som har läst den?