måndag 31 december 2018

Gott nytt år & läsplaner 2019


Sista dagen på 2018! Man kan verkligen säga att det här året har varit bättre än 2017. Jag har gjort saker för mig själv, träffat en fin människa, haft en weekend i Stockholm som var helt otrolig, sett Smokie live tillsammans med mamma, mått bättre och bättre igen, blivit mer mig själv. Jag har från och med i morgon en fast anställning i bokaffären där jag varit sedan hösten 2013. Det har varit ett ljusare år och jag hoppas 2019 fortsätter på samma sätt.

Men läsningen då? Och bloggen! Vad planeras det här kommande året? Jag vill fortsätta försöka ha ett inlägg varje vardag och videoinlägg varje fredag. Har ni önskemål på videos ni vill se så berätta! Jag tar gärna emot idéer!

Jag ska försöka att lägga in böcker från min egen hylla i varje månads TBR. Det har känts bra att kunna beta av böcker som jag själv skaffat också. Klassikerutmaningen fortsätter, sex nya titlar är utvalda för årets sex första månader! Jag hoppas jag fortsätter lyckas läsa en i månaden.

Annars ser jag fram emot ett år med massor av nya spännande boksläpp, äventyr och utmaningar! Tusen tack till alla er som läser och följer mig och delar mitt boknörderi. Ni betyder väldigt mycket ska ni veta!

Och tack till alla förlag och författare som ger mig chansen att läsa så mycket intressanta, roliga, spännande och fantastiska böcker som jag kanske hade missat annars!

GOTT NYTT ÅR!

torsdag 27 december 2018

Vaxade juveler och brända hjärtan av Ewa Klingberg


Originaltitel: Vaxade juveler och brända hjärtan
Sidor: 344 (Inbunden)
Serie: Huskvarna-serien (del 3)
"Marika försöker febrilt få in lite jul i sin hyresstuga. Den nyinköpta adventsljusstaken sprider ett stämningsfullt ljus men pepparkakorna bränns i ugnen och  huvudet är fullt av tankar. 
Gjorde hon rätt som lämnade dottern och kärleken bakom sig? Och hur trivs hon egentligen med det nya livet, djupt inne i de småländska skogarna?  En dag blir Marika bjuden på middag, vilket oväntat leder henne tillbaka i tiden, till 1800-talet och till en flicka som kämpar för att rädda sin familj från fattighuset."
Den här boken följde med hem från bokdagen i Stockholm och sen har jag sparat den till min december-läsning. Den utspelar sig runt jul så det passade bra! Jag har inte läst de två tidigare böckerna i serien men det gjorde verkligen inget. Den här handlar om nya personer även om karaktärer från tidigare böcker dyker upp lite.

Boken utspelar sig i två delar, en i nutid och en i dåtid. Jag fastnar verkligen för den i dåtid! Huvudkaraktären i den delen, Karolina, gör mig nyfiken och jag blir glad varje gång kapitlen hoppar tillbaka dit. Jag hade lätt kunnat läsa en hel bok om henne för att få lära känna henne ännu mer och låta allt där få mer djup.

Berättelsen i nutid fångar mig inte lika mycket. Jag förstår varför de två delarna är viktiga för varandra men jag fastnar inte alls lika mycket för Marika och hennes liv. Det känns som jag inte kommer henne riktigt nära.

Så för mig passade den historiska delen mycket bättre! Men överlag var det skönt med något lättsmält och med lite julmiljö.

onsdag 26 december 2018

84 Charing Cross Road av Helene Hanff


Originaltitel: 84 Charing Cross Road
Sidor: 240 (Pocket)
"In 1949 Helene Hanff, a poor writer with an antiquarian taste in books, wrote to Marks & Co. Bookseller of 84 Charing Cross Road, in search for the rare editions she was unable to find in New York. Her books were dispatched with polite but brisk efficiency. But, seeking further treasures, Helene soon found herself in regular correspondence with bookseller Frank Doel, laying siege to his English reserve with her warmth and wit. And, as letters, books and quips crossed the ocean, a friendship flourished that would endure for twenty years."
När jag började läsa den här boken var det två saker jag inte hade förstått från början. Ett, att det här faktiskt är riktiga brev mellan författaren och bokaffären Marks & Co. Jag trodde det var en brevroman! Men det är ju på riktigt! Två, att min utgåva även innehöll uppföljaren som heter The Duchess of Bloomsbury, den är inte skriven i brev utan istället i dagboksinlägg från Helenes resa till England som äntligen blev av efter många års väntan.

Jag läste båda två direkt efter varandra, det kändes bara dumt att sluta när uppföljaren ändå fanns där rätt framför näsan på mig. Och jag måste säga att det har varit riktig mysig läsning. Breven i första delen är varma, charmiga och ganska roliga vissa gånger. Helene skriver inte bara med Frank Doel som jobbar i bokaffären, utan även med flera andra anställda, med Doels fru, till slut även med hans döttrar och andra människor runtomkring dem i London.

Det har nog suttit ett leende fast i mitt ansikte stor del av läsningen. Ibland har jag fnissat till också, men vissa stunder har det även varit sorgligt. Det är trots allt väldigt många års brevväxling och det hinner hända mycket under den tiden.

I andra delen tycker jag att Helenes humor kommer fram ännu mer när hon får skriva om sina dagar i dagboksform. Hon träffar så många människor när hon äntligen lyckas ta sig till London och får uppleva så mycket. Man blir väldigt sugen på att resa dit själv kan jag säga! Till den tiden då hon var där, få träffa alla trevliga personer hon träffar. Jag förstår att hon inte såg fram emot att åka hem därifrån!

tisdag 25 december 2018

Veckans topplista - Årets bästa


Året är snart slut och den sista topplista inne hos Johanna handlar så klart om de bästa böcker vi läst i år! Ni får ett litet smakprov på mina favoriter idag och sen kommer det en film med fler på fredag då jag samlat ihop 2018s bästa böcker och pratar om dem mer ordentligt!