Originaltitel: The War of the Worlds
Sidor: 221 (Pocket)
"H. G. Wells chockerade världen med sina fasansfulla marsianska varelser som invaderade jorden och satte skräck i invånarna i England. Med naiv förvåning och nyfikenhet närmar sig människorna i den lilla staden Woking de främmande cylindrar som landat i landskapet då helt ovetandes om den förödelse som skulle komma."Det här är helt klart en av mina favoriter som jag läst i min klassikerutmaning! Den var riktigt bra och fascinerande.
Wells har inte bara skrivit om en invasion av jorden, han har verkligen gett en beskrivning av livet på Mars och hur det uppkom som får hela berättelsen att kännas trovärdig. Det gör det hela lite läskigt att läsa faktiskt. Det är från en överlevares perspektiv vi får veta vad som hänt, varför marsinvånarna beslöt sig för att invadera jorden, hur allt gick till när de dök upp och hur det verkade som att människornas tid på jorden närmade sig sitt slut. Från att ha varit nyfikna och uppspelta över att något från rymden dök upp på jorden, till ren och skär panik när de varelserna började sprida död omkring sig.
En sak jag tänkte på medan jag läste var att den inte känns så pass gammal som den faktiskt är. Den gavs ut i slutet på 1800-talet. Det är ganska länge sedan! Och det var inget som jag tyckte märktes speciellt mycket under läsningen.
Jag är riktigt glad över att jag har läst den!