Visar inlägg med etikett Månadens klassiker.. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Månadens klassiker.. Visa alla inlägg

måndag 7 januari 2019

Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett


Originaltitel: The Secret Garden
Sidor: 240 (Inbunden)
Ålder: 9-12
Illustrationer: Robert Ingpen
"Föräldralös, sjuklig och bortskämd skickas lilla Mary Lennox från Indien till sin farbrors ensliga hem i det avlägsna England. Den ensamma flickan försöker anpassa sig till sitt nya liv, men vad är det för hemska skrik som väcker henne om nätterna? 
Snart vänder Marys lycka och mysterierna klarnar. Hon får vänner - den snälla husjungfrun Martha, den härlige, okuvlige djurtjusaren Dickon och den buttre gamle trädgårdsmästaren Ben Weatherstaff. Och när hon finner nyckeln till en hemlig trädgård som varit låst i tio år öppnas en helt ny förtrollad värld för henne. Precis som trädgården börjar komma till liv igen och så sakteliga visar upp sina hemligheter, så börjar också Mary blomstra och finna glädje och lycka."
Det här är en bok jag har hört så mycket gott om under åren. Många verkar ha läst den som barn och älskat den. Men för mig var det här första läsningen, vid nästan 31 års ålder. Det fungerade lika bra det kan jag säga! Det var decembers klassiker och jag lyckades med nöd och näppe läsa ut den innan månaden var slut på grund av en förkylning som däckade mig.

Först är Mary ganska svår att tycka om, men det förstår man verkligen när hon alltid har fått som hon vill bara för att hennes mamma ska slippa höra henne skrika och gråta. Då blir man lätt bortskämd och ganska otrevlig. Men vilken karaktärsutveckling hon gör! Så fort hon kommer till sin farbrors hem i England börjar saker hända, sakta men säkert. Hon får lära sig att klara av saker själv, som att klä på sig utan tjänare som hjälper, och vara ute och leka i naturen, äta maten som sätts fram och kanske det viktigaste, att det faktiskt går att tycka om människor även om de inte alltid lyder ens vilja.

När hon hittar sin hemliga trädgård lever hon verkligen upp och det är så fint att följa den resan. Hur hon för första gången hittar något att vara glad över på riktigt. Något som hon kan arbeta med och se resultat av. Och när hon får vänner blir jag riktigt varm i hjärtat för hennes skull.

Berättelsen förhöjs ännu mer av de underbara illustrationerna som finns i den här utgåvan. Ska ni skaffa Den hemliga trädgården så rekommenderar jag verkligen att ni letar upp den och njuter av både berättelsen och bilderna.