Visar inlägg med etikett Little Fires Everywhere. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Little Fires Everywhere. Visa alla inlägg

torsdag 7 mars 2019

Små eldar överallt av Celeste Ng


Originaltitel: Little Fires Everywhere
Sidor: 361 (Inbunden) 
"Hur kunde allt gå så snett i en så lycklig familj som Richardsons? När började idyllen Shaker Heights att förändras? Var det när Mia Warren flyttade in med tonårsdottern Pearl i släptåg? Eller började det redan vintern innan, när ett spädbarn hittades övergivet utanför brandstationen? En roman om hemligheter och lögner, om starka blodsband och om en moderskärlek så intensiv att den når bortom dem."
Det här är en bok som är jättesvår att skriva om. Inte för att den är dålig, utan för att jag tycker om den så mycket att jag inte vet hur jag ska få fram det till er på ett rättvist sätt!

Den har tagit tid att läsa, eftersom jag varit väldigt trött och inte kunnat koncentrera mig så mycket efter jobbet. Men de stunder då jag har suttit ner och slagit upp boken, de stunderna har jag verkligen njutit av berättelsen. När jag inte har läst den har jag saknat den och karaktärerna som lever innanför pärmarna. Det finns så många hemligheter här, men samtidigt väldigt mycket värme och hopp. Den börjar med en eld, och sedan får man följa med lite bakåt i tiden för att sakta men säkert ta reda på hur allt ledde fram till det. Och under tiden hinner författaren ta upp så många olika ämnen, men på ett bra och smidigt sätt som aldrig gör det förvirrande eller spretigt. Vem har rätten till ett barn till exempel? Hur lätt är det att döma någon som lever annorlunda än man själv gör?

Mina favoriter är nog Mia och Pearl, och även den yngsta dottern i familjen Richardson, Izzy. De tre känns som de mesta äkta och icke-dömande karaktärerna i hela boken. Trots att de också har sina mörka sidor och hemligheter. Men de går att tycka om med sina brister. De känns som personer jag hade velat lära känna på riktigt.

Jag är verkligen avundsjuk på er som inte har läst Små eldar överallt ännu, ni har något riktigt bra att se fram emot!