torsdag 28 februari 2019

Sötaste Doctor Who-böckerna!

Förra veckan såg jag det HÄR inlägget hos What you readin?. Och på en av hennes hyllor såg jag de sötaste Doctor Who-böckerna jag någonsin sett! Självklart var jag tvungen att kolla upp dem närmare. Jag hade redan sett den här typen av böcker på bokrean, de är egentligen en serie barnböcker som tar upp olika personlighetsdrag. Men de finns alltså med Doctor Who också!


Den första jag letade upp var så klart den tionde doktorn, min favorit!



Hur söt är inte elvan med sin fez!


Och fyran med sin långa halsduk! 


Till och med den allra första doktorn finns!

Jag kommer vara tvungen att skaffa några av de här någon gång. Så är det bara!

onsdag 27 februari 2019

Kastanjemannen av Søren Sveistrup


Originaltitel: Kastanjemanden
Längd: 14t 45min 
Uppläsare: Mattias Linderoth
"En kvinna hittas brutalt mördad på en lekplats i Köpenhamn. Vid kroppen finner man en liten figur gjord av två kastanjer och tändstickor. När figuren undersöks upptäcker man fingeravtryck från en ung flicka som spårlöst försvann för mer än ett år sedan. Samtidigt som polisen jagar en mördare letar de också efter spår som kan leda dem till den lilla flickan – tänk om hon fortfarande lever?" 
Den här boken började dyka upp överallt på Instagram helt plötsligt så jag blev väldigt nyfiken och passade på att välja den som nästa ljudbok att lyssna på. Uppläsningen av Mattias Linderoth är riktigt bra och han har en röst som gör att det är lätt att dras med i allt som händer.

Själva berättelsen är verkligen spännande. Det är hemska som mord som sker och kopplingen till fallet med den försvunna flickan gör så att allting blir riktigt intressant. Det är svårt att trycka på stoppknappen eftersom jag så gärna vill få veta hur allt hänger ihop och vem som är Kastanjemannen. Minst två gånger tror jag att jag har kommit på det, en av gångerna tycker jag till och med att jag varit ganska smart och kommit på en lösning som man kanske inte skulle se som uppenbar men tji fick jag. Jag var inte ens i närheten med någon av gissningarna! Det blev en stor överraskning när det äntligen avslöjades.

Det enda jag stört mig på under lyssningen är flera av männens tankar om kvinnliga karaktärer. Det är ganska tröttsamt att höra hur någon (kanske inte ordagrant ihågkommet nu men ni fattar grejen) "vill ge henne en åktur hon sent ska glömma" och liknande tankar. Och det händer upprepade gånger. När en polis som ska skydda ett vittne reflekterar över att hon har en snygg rumpa och funderar om de kanske hinner ta en omgång tillsammans så suckar jag högt. Jag förstår bara inte vad det tillför historien alls.

Om man bortser från de tillfällena så är det en väldigt spännande och nervkittlande deckare med många oväntade svängar.

tisdag 26 februari 2019

Veckans topplista - Bokrea 2019


Idag börjar bokrean! Och det är så klart det som är ämnet inne hos Johanna. Jag har faktiskt inte hittat så sjukt mycket som jag är intresserad av i år. Konstig nog. Men här kommer fem stycken jag funderar på i alla fall.





måndag 25 februari 2019

Den svarta ön av Hergé


Originaltitel: L'Île Noire
Sidor: 62 (Kartonnage)
Serie: Tintins äventyr (del 7)
"Av en slump kommer Tintin ett gäng otäcka falskmyntare på spåren och naturligtvis tror Dupondtarna att Tintin är inblandad. Jakten på ligan leder Tintin och Milou till Skottland och till den mytomspunna svarta ön utanför Kiltoch, där det ryktas om ett ohyggligt odjur i slottsruinen Ben More."
Det sista Tintin-äventyret jag för tillfället har hemma! Det har verkligen varit mysigt att läsa de här albumen. Perfekt när hjärnan bara behöver koppla av och inte tänka så mycket.

Den svarta ön var precis som de andra spännande och lättläst. Dessutom väldigt roligt. Jag har nog skrattat mer till det här än till de andra, mest på grund av Milou. Han lyckas hitta whisky och blir full, sen istället för att spåra skurkar spårar han bara mer whisky, till Tintins frustration! Jag ska alltså hålla Nitro borta från whiskyflaskor, det är lärdomen jag tar med mig från läsningen! Dessutom blir han lite besatt av ett ben han så gärna vill tugga på och de scenerna var verkligen underhållande och med en del igenkänning.

Deras äventyr tar dem till Skottland och jag min längtan att åka tillbaka dit väcks igen. Det är så fint där! Förhoppningsvis skulle en resa dit bli lugnare än den Tintin och Milou gör, jag vill helst inte jaga brottslingar och möta odjur.

fredag 22 februari 2019

Title Booktag


Elzas video hittar ni HÄR.

Frågorna:
1. Den längsta boktiteln du äger
2. Den kortaste boktiteln du äger
3. En boktitel som inte har någonting med själva innehållet av boken att göra
4. En boktitel som passar perfekt med själva innehållet av boken
5. En boktitel du irriterar dig på
6. Gör en egen boktitel av böcker du äger

Gör den gärna ni också! :)

torsdag 21 februari 2019

Nevermoor: Morrigan Crows magiska förbannelse av Jessica Townsend


Originaltitel: The Trials of Morrigan Crow
Sidor: 346 (Kartonnage)
Serie: Nevermoor (del 1)
Ålder: 9-12
"Morrigan Crow är född med en förbannelse. Alla vet att hon för otur med sig. Hon får skulden för allt dåligt som händer: från hagelstormar till hjärtattacker och misslyckad sylt. Men det värsta med förbannelsen är att hon kommer att dö på sin elfte födelsedag. 
När Morrigan väntar på sitt dystra öde blir hon räddad i sista stund av den fantastiske Jupiter North. Han för henne till den mystiska staden Nevermoor. Hon tror att allt har löst sig, men det är bara början. Jupiter har valt ut Morrigan som kandidat till Wundersamfundet, Nevermoors mest svåråtkomliga skola. Hon ska tävla mot hundratals andra barn i svåra, farliga prövningar. Alla har en extraordinär talang av något slag. Men Morrigan? Vad är hennes talang? Har hon ens någon?Om hon inte klarar prövningarna blir hon utkastad ur Nevermoor - och då kan hon inte undkomma sitt dödliga öde..."
Vilken mysig läsning! Underhållande, spännande och magisk. Det var ett nöje att dras in i Morrigan Crows värld och få stanna där ett tag. Jag vill också bo på ett magiskt hotell som skapar mitt rum allteftersom det lär känna mig, där takkronor växer ut av sig själva och det finns alla möjliga sorters rum och varelser!

Det här är första delen i en serie för åldersgruppen nio till tolv. Men som så ofta är fallet går det alldeles utmärkt att njuta av den även om man är äldre. Den tar mig tillbaka lite till känslorna jag fick av Narnia och Harry Potter. Det där underbara med att få stiga in i en värld där allt är möjligt och jag bara kan dras med i allt som händer.

Andra delen har alldeles nyss kommit ut på svenska och jag kommer garanterat fortsätta läsa om Nevermoor!

onsdag 20 februari 2019

Wide Sargasso Sea av Jean Rhys

Har ni inte läst Jane Eyre och planerar att göra det så kanske ni ska hoppa över det inlägget då det kan innehålla spoilers!


Originaltitel: Wide Sargasso Sea
Sidor: 155 (Pocket)
"Inspired by Charlotte Bronte's 'Jane Eyre', WIDE SARGASSO SEA is set in 1830's Jamaica. Born into an oppressive, colonialist society, white Creole heiress Antoinette Cosway meets a young Englishman who is drawn to her innocent beauty and sensuality.After their marriage, however, disturbing rumours begin to circulate which poison her husband against her. Caught between his demands and her own precarious sense of belonging, Antoinette is inexorably driven towards madness."
Om ni fortfarande läser antar jag att ni redan har läst Jane Eyre eller inte bryr er om spoilers! I alla fall, jag läste Jane Eyre för några år sedan och tyckte otroligt mycket om den. Så när jag fick veta att det fanns en bok som utspelar sig innan handlingen i den boken, skriven av en helt annan författare så blev jag så klart väldigt nyfiken. Sedan dröjde det några år innan jag äntligen hittade Wide Sargasso Sea på ett anikvariat, och ytterligare något år innan jag nu äntligen har läst den.

Men åh vad glad jag är att jag plockade upp den. Jag föll handlöst för den! Det här är då Jean Rhys tolkning av vad som hände i Mr. Rochesters liv innan Jane Eyre dök upp. Eller närmare bestämt, vad som hände i hans första frus liv och hur allt gick så fel.

Det är otroligt fängslande och gripande läsning. Jag känner för Antoinette hemskt mycket under tiden. Hon vill så väl men allt arbetar mot henne och det slutar i katastrof. Det är frustrerande och jag blir nästan arg vissa gånger, speciellt när Rochester kommer in i bilden och bara beter sig idiotiskt. Jag glömmer helt bort att det här är en annan författare för det känns som en så naturlig föregångare till Charlotte Brontes bok om Jane och Rochester. Allting passar ihop så bra.

Det var en bok som jag tänkte på även när jag inte läste den och som lämnade mig med en saknad när den var utläst. En riktigt bra läsupplevelse!