fredag 29 januari 2016

Veckans bokbloggsjerka

Fredag igen och dags för en ny bokbloggsjerka inne hos Annika! Jag skriver det här från mobilen så ni får ursäkta bristen på bild :).

Veckans fråga är:

Har du någonsin läst en bok där det har hänt någonting som du inte alls hade väntat dig eller som du absolut inte tyckte om?

Det har jag så klart. Att det händer saker jag inte väntat mig är oftast bra, twister i böcker gör det mer spännande. Som i Jag lät dig gå som jag läste nyligen.

Sedan finns det böcker där det händer saker jag inte gillar. Det exemplet jag kan komma på just nu är att slutet i Stephen Kings böcker har en förmåga att gå lite överstyr. Men ändå älskar jag Kings böcker.
Eller som i en bok jag faktiskt bara la ner för att en kille stängde in en katt i en låda och det hela tiden sen påpekades att han kunde höra kattens låga gnyende därifrån. Det gjorde mig bara så grymt ledsen så jag orkade inte.

Det var mitt svar, hoppas inlägget ser vettigt ut fast det är skrivet i appen på telefonen :).

torsdag 28 januari 2016

Läser just nu

Haha ja det känns som att nu för tiden stämmer sällan min bild här på höger sida överens med vad jag egentligen läser. Men det blir så ibland när det dyker upp recensionsexemplar som får gå före. Och jag har ärligt talat varit lite för trött för att koncentrera mig mycket på en engelsk bok just nu.

Så istället för Hollow city så är det två rec.ex som får min uppmärksamhet:


Fjärilar på min hud av Rebecka Kvist, kommer från Vombat förlag. En liten ungdomsbok på 139 sidor som handlar om Liv. Hon försöker lista ut vad hon vill med livet efter att ha gått ut gymnasiet. Hur börjar man egentligen leva ett självständigt liv? Och det blir inte lättare när hon möter granntjejen Lina som gör henne ännu mer förvirrad.


Pingvinlektionerna av Tom Michell kommer från Brombergs. Det beskrivs som en bok för dem som gillar Marley och jag, Gatukatten Bob och liknande böcker. Men den här handlar om en pingvin. Det var omöjligt att stå emot eftersom jag älskar både Marley och jag och Gatukatten Bob. Författaren räddar en oljeindränkt pingvin och sedan är det deras liv han skriver om. 

onsdag 27 januari 2016

Födelsedagsböcker

Jag insåg för nån kväll sen att jag nog inte gjort ett inlägg om vad jag fick/gav mig själv i födelsedagspresent. Hur jag lyckats glömma det vet jag inte, det är väl åldern!


Av en tjejkompis fick jag Marina av Carlos Ruiz Zafon och av syrran fick jag
Doctor Who - Time lord fairy tales. Ser så mycket fram emot att läsa båda! Och kolla hur snygg Doctor Who-boken är, har klappat mycket på den kan jag lova!


Sedan beställde jag tre böcker åt mig själv i julklapp/födelsedagspresent. Det blev andra delen i Locke & Key, The Official Quotable Docto Who och Hold still av Nina Lacour. Jättepepp på alla här också! Har så mycket bra att läsa nu! 

tisdag 26 januari 2016

Jag lät dig gå av Clare Mackintosh


Originaltitel: I let you go
Sidor: 424 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Lind&CO, tusen tack! 
"Det börjar med en oerhört tragisk olycka. En liten pojke släpper taget om sin mammas hand och springer. Allt händer så snabbt.
På en sekund har Jenna Greys liv ställts på ända. Hon kan inte stanna i hemstaden Bristol, hennes tillvaro är ödelagd - det enda hon vill är att börja om någon annanstans. Hon flyr till en liten by i Wales och försöker desperat att glömma. Men den fasansfulla novemberkvällen jagar henne i mardrömmarna. Är det alls möjligt att lämna ett liv och börja ett annat? Och om hennes förflutna kommer ikapp blir konsekvenserna förödande..."
Jag hoppade in i den här boken utan att veta speciellt mycket om den. Jag tänkte inte så mycket på att den beskrevs som en psykologisk thriller utan blev faktiskt lite förvånad när jag märkte att den kom upp på deckare/spänningshyllan på jobbet. Den kändes bara inte så på vad jag läst på baksidan.
Med det säger jag inte att jag tyckte den var dålig eller ointressant när jag började läsa! Tvärtom, den fångade mig snabbt och höll mig kvar hela tiden. Jag var bara förvirrad ganska länge, över hur det hela hängde ihop med genren.

Men det har sina förklaring, sina mycket snygga och skickligt gjorda förklaringar. Det här är en otroligt bra och välskriven bok! Den förvirrade och lurade mig helt och hållet och vid ett tillfälle satt jag och gapade och var tvungen att bläddra tillbaka några sidor för att dubbelkolla så jag verkligen förstod det som hände just då rätt. Ungefär samtidigt trappades spänningen och obehaget upp flera snäpp och jag satt som på nålar resten av läsningen.

På baksidan jämförs boken med Gone girl, som jag tyckte bra om. Men i mina ögon är faktiskt Jag lät dig gå mycket bättre. Det är författarens debutroman och med tanke på hur skickligt skriven den är ser jag verkligen fram emot att få se vad mer hon kan hitta på i framtiden.

Gillar du psykologiskt spännande böcker så är det här något för dig, den kommer att ta med dina känslor på en bergochdalbana tills du knappt vet vad som är upp och ner!

måndag 25 januari 2016

Skäl att fortsätta leva av Matt Haig


Originaltitel: Reasons to stay alive
Sidor: 223 (Inbunden)
"Vid 24 års ålder rasade Matt Haigs värld samman då han drabbades av en svår depression med ångest och självmordstankar. Detta är den sanna historien om hur han tog sig igenom krisen och lärde sig leva igen.
Skäl att fortsätta leva är en rörande, rolig, ömsint skildring av hur depression och ångest förändrar ens sätt att vara och tänka. Genom att ärligt och insiktsfullt berätta om sina egna erfarenheter och vad som gav honom livslusten tillbaka ger författaren inspiration och hopp till alla som kämpar mot mörkret."
Jag blev genast nyfiken på den här boken, eftersom jag tycker det är så viktigt att ämnet tas upp. Depression, ångest, alla psykiska sjukdomar som folk skäms för att ha. Därför blir jag så glad när någon delar med sig av sina erfarenheter så här, och gör det med målet att folk ska kunna se att de inte är ensamma.

Det gör Matt Haig väldigt bra tycker jag. Han har verkligen varit nere i ett mörker och kan beskriva det bra, med mycket värme. Och trots att han varit nere i det här mörkret lyser livsglädje igenom hans ord, och på något vis en humor som passar in trots det tunga ämnet. Det är en väldigt lättläst bok också, kapitlen är korta. Det är inte så mycket medicinsk fakta om sjukdomarna utan det är författarens egna erfarenheter, vad som gjorde att han hamnade där, hur ljusglimtarna i livet började leta sig tillbaka och hur han har det idag.

Vissa delar kände jag igen mig i, speciellt ett stycke när han skulle ta sig till mataffären själv. Då var det ungefär som att han beskrev mig för några år sedan bara, jag kommer så väl ihåg den paniken. Men så skrev han något som fick mig att inse att jag ändå hade ett hjälpmedel som han inte hade, mobilen. När han skulle gå var mobilerna fortfarande inte lika vanliga som de är nu. Att gå ensam till affären för honom var verkligen att gå ensam. Jag använde/använder ofta min mobil som en säkerhetslina och jag vill inte ens föreställa mig att ha behövt ta mig igenom mycket av det jag gjort utan den som "sällskap".
Andra gånger satt jag bara och fotade sidorna för att det var så bra skrivet.

Letar du en lättläst men ändå väldigt bra skriven bok om just depression och ångest kan jag rekommendera den här. Nu är det ju så att alla upplever sjukdomarna olika, men även om man inte känner igen sig i allt kan det vara skönt att läsa något där några saker träffar en rätt i hjärtat. I alla fall är det så jag fungerar.

Till sist så vill jag avsluta med ett favoritstycke, som passar in så bra på mig. För även om jag dras med ångest och ett eget mörker ibland så är jag ändå glad att jag faktiskt kan känna, allt.
"Folk lägger så stor vikt vid tanke, men känsla är lika grundläggande. Jag vill läsa böcker som får mig att skratta och gråta och frukta och hoppas och triumferande boxa med handen i luften. Jag vill att en bok ska omfamna mig eller ta mig i nackskinnet. Jag har inte ens något emot att bli boxad i mellangärdet. Vi är här för att känna. 
Jag vill ha livet. Jag vill läsa det och skriva det och känna det och leva det. 
Jag vill känna allt jag kan känna, under så mycket som möjligt av den tid vi har i denna existens som inte är mer än en blinkning."

fredag 22 januari 2016

Veckans bokbloggsjerka


Annikas bokloggsjerka har vart tillbaka några veckor och det är så roligt! Jag har inte hunnit varit med på den ännu men nu så ska det bli av och förhoppningsvis kan det bli varje fredag som vanligt. Klicka här om du vill komma till jerkan! Veckans fråga är:
"Vilken bok/vilka böcker du tycker är bäst som är baserad/e på tv/film. Det är även möjligt att vända på den här frågan: tv/film -> bok/böcker."
Hm..jag kan nog inte ge något svar på vilken bok jag gillar bäst som är baserad på tv/film. Kan inte komma på någon åt det hållet faktiskt.
Om man däremot vänder på det och säger bästa tv/film baserade på böcker så blir det lite lättare. Till exempel kan jag ta filmen The Martian, som är baserad på boken med samma namn. Riktigt bra!
Eller filmen Wild, igen baserad på boken med samma namn. Både filmen och boken är favoriter hos mig.

Och ikväll ska jag på bio och se En man som heter Ove, som är baserad på Fredrik Backmans bok med samma namn, jag hoppas den är bra! Boken är en av mina favoriter.

torsdag 21 januari 2016

Sjuka själar av Kristina Ohlsson


Originaltitel:  Sjuka själar
Sidor: 380 (Inbunden)
"Först sattes träd i brand. Sedan öppnades portarna till helvetet.
Lukas försvinner några dagar innan han ska ta studenten. Tre veckor senare hittas han medvetslös med stora skador. Ingen förstår vad som hänt honom. Inte ens han själv. Det enda han och alla andra vet är att ytterligare två personer försvunnit på samma sätt. Men Lukas är den enda som har kommit tillbaka.
Tio år senare återvänder han till sitt föräldrahem, plågad av ovissheten om vem som en gång förstörde hans liv. På andra sidan gatan bor en man som aldrig förlikat sig med att han inte fick veta vad som hände hans dotter Fanny. Och som tror att Lukas har svaret.
Samtidigt flyttar Anna och David in i den gamla prästgården. Här ska de börja sitt nya liv. Men huset väcker stark oro hos Anna. När hon senare hittar ett järnkors nedgrävt i trädgården förstår hon att det finns någon som vill dem illa. Riktigt illa. Anna försöker vettskrämd rädda både sig själv och David. Men är det redan för sent?"
 Jag har ju lyssnat på Kristina Ohlssons ungdomsböcker som har lite skräckinslag, men så klart passande för 9-12 års åldern. De är riktigt bra! Så när jag såg att hon skulle skriva skräck för vuxna blev jag så klart nyfiken.
Och jag älskar den!!

Alltså, att hon kunde skriva läskigt har hon redan visat i ungdomsböckerna. Här har hon tagit det och vridit upp det några snäpp. Och jag slukade boken så fort jag kunde! Jag läste den på lunchrasterna och tänkte på den när jag inte läste den.
Det är något krypande, obehagligt från första sidan och det släpper inte greppet om mig förrän sista ordet är läst. Då är det som att jag äntligen kan andas ut och bara sitta där och stirra på boken och undra vad som hände.

Karaktärerna känns levande. Kanske speciellt mannen som förlorade sin dotter Fanny, och som har svårt att acceptera att Lukas kom tillbaka. Hans sorg och smärta går verkligen att ta på under tiden jag läser.
Sedan har vi händelserna på prästgården, är det någon som vill Anna och David illa? Och är denna någon levande...? Det finns flera tillfällen då jag sitter med nerverna utanpå kroppen för att det är så spännande, och samtidigt med en fånigt flin i ansiktet för att jag är så glad över att jag blir så nervös! Då är det bra skrivet.

Sjuka själar kommer utan tvekan att vara med på min lista över 2016:s bästa böcker!