torsdag 31 december 2015
Gott nytt år!
Jisses, vilket år det varit. Fick anställning på ett år, förlorade min bästa vän, fick hjärtat krossat två gånger, fick vara bloggambassadör för Augustpriset, flög för första gången på 8 år med arbetskamraterna, flög för andra gången på 8 år helt själv, träffade andra bokbloggare, gick på Augustgalan, gick på date, överlevde julhandeln, och nu sitter jag här, som en något annorlunda person än den som satt här för ett år sedan. Det är ganska fascinerande hur livet formar en.
Vilket år. Så mycket glädje, så mycket sorg. Och faktiskt är det så att det just idag, speciellt ikväll, kommer vara ett extra tomrum. Jag känner mig vilsen, i flera år har jag spenderat nyårsafton inne i badrummet med Aramis. Lyssnat på musik och hållit honom sällskap för att lugna honom när det smäller ute. Men nu då? Vad ska jag göra nu?
Vad kommer nästa år innebära? Jag har ingen aning, man har väl aldrig någon egentlig aning. Det är så sällan något går som man tänkt. Men, jag är så glad att jag har den här bloggen. Att jag får läsa alla andra underbara bloggar, få vara med i den här gruppen. Ni andra bokbloggare är underbara! Tack för i år, tack för alla kommentarer, alla mail, alla boktips.
Tack till alla förlag och författare som antingen tagit kontakt om recensionsexemplar eller varit så positiva när jag tagit kontakt. Varje bok som hittar hem hit är så uppskattad! Ni sätter guldkant på tillvaron.
Nu tar vi tag i 2016 och gör det till ett riktigt bra år, eller hur? :)
onsdag 30 december 2015
My true love gave to me - Twelve winter romances
Originaltitel: My true love gave to me
Sidor: 335 (Inbunden)
"A collection of joyful festive stories that will keep you warm during the cold winter months. On the first day of Christmas, my true love gave to me ...This beautiful collection features twelve gorgeously romantic stories set during the festive period, by some of the most talented and exciting YA authors writing today. The stories are filled with the magic of first love and the magic of the holidays. This hardback edition features a ribbon marker and pink sprayed edges, and is the perfect gift. Includes: Ally Carter, Holly Black, Laini Taylor, Rainbow Rowell, Matt de la Pena, David Levithan, Stephanie Perkins, Kiersten White, Kelly Link, Jenny Han, Gayle Forman and Myra McEntire."Det här har varit en väldigt mysig julläsning. Tolv härliga vinterberättelser om kärlek, och vilket brett spektrum av historier jag fått läsa! Allt från mer vardagliga till en del med fantasy-inslag. Vissa har jag gillat mer, alla mindre, men alla har varit en njutning att få ta del av. Jag tänkte ge en kort liten tanke om varje historia här:
Midnights av Rainbow Rowell - Den här älskade jag. Den var så fin och skör. Kände verkligen igen hennes skrivarstil från Eleanor & Park och vill bara läsa mer av henne! Den följer en tjej och en kille varje nyår några år, och hur de alltid försöker kyssa varandra på tolvslaget men det är alltid något som kommer mellan.
The lady and the fox av Kelly Link - Den här var jag lite förvirrad av, jag vet inte om jag var trött och läste slarvigt men jag blev förvirrad i slutet. Här finns det lite magi och kanske någon slags förbannelse inblandad. Den är väldigt bra skriven och följer också samma person under några jular.
Angels in the snow av Matt de la Pena - Handlar om en kille som sitter kattvakt under jul. Han har knappt någon mat i lägenheten och en snöstorm och dålig ekonomi hindrar honom från att ta sig ut och fylla på skåpen. Men när tjejen från lägenheten ovanför börjar låna duschen hos honom blir julen kanske inte så hemsk som han först trodde. En helt okej berättelse, men ingen av mina favoriter.
Polaris is where you'll find me av Jenny Han - En väldigt fin och lite rolig berättelse om en flicka som adopterats av tomten efter att han hittade henne i sin släde en julafton. Hon växer upp och känner sig väldigt annorlunda bland alla tomtens hjälpredor. Men en jul får hon följa med tomten när han delar ut alla julklappar och hon träffar en människokille som hon inte kan glömma.
It's a Yuletide mirale, Charlie Brown av Stephanie Perkins - En av favoriterna. En tjej behöver hjälp av en kille som jobbar med att sälja julgranar, hon behöver hans röst för ett projekt hon håller på med. Men eftersom hon är lite för blyg för att fråga slutar det med att hon köper en gran, han hjälper henne hem, ser det flyttkaos hon och mamman bor i och de spenderar en kväll med att städa upp och göra det mer hemtrevligt, och lära känna varandra. Det kanske inte låter speciellt men känslan i berättelsen är så levande och välskriven.
Your temporary Santa av David Levithan - En kille hoppar in som jultomte för att göra sin pojkväns lillasyster glad. Också en väldigt fin och välskriven berättelse, men inte en av favoriterna.
Krampuslauf av Holly Black - Den här är väldigt svår att förklara. Men den har verkligen inslag av övernaturliga saker. En väldigt speciell berättelse!
What the hell have you done, Sophie Roth? av Gayle Forman - Den här utspelar sig under en kväll, en tjej som börjat på en skola ute på landet och känner sig ganska vilsen träffar en kille som hon börjar prata med. Den var väldigt varm och bra, jag tror att jag borde läsa ännu mer av Forman!
Beer buckets and baby Jesus av Myra McEntire - Det här får jag erkänna är en jag inte minns sådär jättebra. Så det är väl naturligt att utnämna den till den novell jag gillade minst.
Welcome to Christmas, CA av Kiersten White - Den här gillade jag verkligen! Den handlar om en tjej som jobbar på en liten restaurang i det lilla samhället Christmas. Hon hatar det och vill bort så fort som möjligt efter skolan. Men så börjar en ny kock jobba och han verkar kunna veta precis vilken maträtt en person behöver för att må lite bättre. Kanske är Christmas inte ett så dåligt ställe att bo på ändå...
Star of Bethlehem av Ally Carter - En tjej på rymmen från något hamnar i Bethlehem hos en familj som tror att hon är någon annan. Bara sonen vet hur det ligger till och till slut kommer så klart sanningen ikapp henne när den hon rymmer från hittar henne. Den var helt okej, men ingen av favoriterna igen.
The girl who woke the Dreamer av Laini Taylor - Det här däremot är en favoriterna! Här slängs vi in i en berättelse med lite fantasyinslag och det är så bra! Neve bor ensam, men från första december till tjugofjärde kan de män som tycker om henne lämna adventsgåvor på hennes trappa och hon kan acceptera eller neka dem. Men den hon får en gåva av är ortens elaka präst som inte accepterar ett nej. Men..någon eller något annat lämnar också gåvor, mycket bättre gåvor och vakar över henne.
Så, mina favoriter blir The girl who woke the Dreamer, Midnights, It's a Yuletide miracle, Charlie Brown och Welcome to Christmas, CA.
De andra var också bra men inte riktigt lika! Men som sagt, hela boken har varit en njutning att ta sig an så här i jultider.
tisdag 29 december 2015
Nådastöt av Louise Penny
Originaltitel: Dead Cold
Sidor: 413 (Inbunden)
Serie: Kommissarie Gamache (del 2)
"Det är vinter i Three Pines och byn ligger under ett täcke av snö. Den årliga curlingturneringen är i full gång på den frusna sjön när en fasansfull upptäckt görs: mitt bland åskådarna på isen ligger en förkolnad kropp.
Det kunde vara det perfekta brottet. Ingen har sett mordet begås och inga ledtrådar eller motiv verkar finnas. Men när kommissarie Gamache börjar nysta i offrets förflutna framträder en livshistoria fylld av mörka hemligheter. Och medan de isande vindarna drar in över byn märker Gamache att han har egna fiender och är tvungen att ta reda på vem han egentligen kan lita på."Det här är andra boken jag läser av Louise Penny, och jag läser dem ju i helt fel ordning. Men det fungerar bra ändå, det enda som händer i den här boken är att jag blir grymt nyfiken på första av alla små bitar ur den berättelsen som nämns här. Nu måste jag ju skaffa den också och läsa!
Jag älskar det här, det är verkligen en ordentlig pusseldeckare. Inget för blodigt eller hemskt, utan en som passar perfekt att läsa så här runt jul. Vinterlandskapet i boken gör den utmärkt kan jag lova!
Och dessutom en lagom spännande mordhistoria, där inget är vad det verkar och även om jag tror att jag fattat allt ganska snabbt så lurar författaren mig på villospår så skickligt att jag överger min teori (som faktiskt visade sig vara rätt till slut, men det kan jag ju inte skryta med eftersom jag hoppade på en annan sen..typiskt!)
Från de två böcker jag läst kan jag säga att jag verkligen gillar huvudpersonen Gamache också, även om jag antagligen uttalar hans namn otroligt fel när jag läser. Han verkar vara en varm och fin människa, och jag gillar verkligen hans kärleksfulla förhållande till sin fru. De två gör mig glad att läsa om när de förekommer tillsammans i böckerna.
Det kommer absolut bli mer böcker av Louise Penny för mig i framtiden!
måndag 28 december 2015
A Christmas Carol av Charles Dickens
Originaltitel: A Christmas Carol
Sidor: 63
"I have always thought of Christmas time as a good time; a kind, forgiving, charitable, pleasant time; the only time I know of, in the long calendar of the year, when men and women seem by one consent to open their shutup hearts freely." So wrote Charles Dickens in A Christmas Carol, his tale of miserable miser Ebenezer Scrooge and his transformation into a kind and caring benefactor after visits on one Christmas Eve from the Ghosts of Christmas Past, Present, and Yet to Come."Den här fina utgåvan med julklassiker skrivna av Charles Dickens köpte jag på årets bokrea och jag har sett fram emot att få läsa just A Christmas Carol. Det är en idé jag haft flera år, att läsa den till jul. Jag har nämligen aldrig läst den tidigare, bara hört talas om den och självklart sett olika filmatiseringar av den.
Men nu är det äntligen gjort!
Jag började på julafton, efter att jag hade varit hos min syster och ätit och sett Kalle Ankas jul. Och på juldagen läste jag klart den. Det är alltså själva berättelsen som är 63 sidor, boken med alla julklassiker är mycket tjockare men jag sparar resten av dem till andra år.
Jag var övertygad om att jag skulle gilla berättelsen i sitt original, eftersom jag gillat de filmversioner jag sett. Och det gjorde jag verkligen. Ska jag vara helt ärlig är det här nog det första jag läser av Dickens, förutom någon kort text här och där i skolan nån gång. Men nu kan jag säga att jag verkligen tycker att hans språk är otroligt bra. Det blir levande trots att det ibland är lite gammaldags (av förklarliga skäl), men det är aldrig något som stör. Tvärtom gör det bara så allt känns mer äkta.
Det är lätt att se varför det blivit en så kär julklassiker. Jag ser fram emot att få läsa om den, kanske redan nästa jul, eller så tar jag en annan av berättelserna i boken då. Men det har varit väl värt väntan att få ha den här mysiga julläsningen.
lördag 26 december 2015
20 snabba om julen
Jag hittade de här frågorna inne hos enligt O, snabba svar om julen, både läsning och annat :).
Tomten eller Grinchen? Tomten alla gånger!
Knäck eller Ischoklad? Jag verkar vara den enda som väljer det här, i alla fall i min omgivning!
Lussekatt eller Pepparkaka? Nomnomnom
Karl-Bertil eller Kalle? Det är tradition hos oss så jag följer det :).
Marsipangris eller Julskinka? Julskinka och rödbetssallad är allt jag behöver på ett julbord!
Julmord eller Julmys? Men..men...jag vill ha både och!
Boken eller Filmen? I 99% av fallen.
Hundöra eller Bokmärke? Väldigt sällan hundöra.
Morgonpigg eller Nattuggla? Natten är min tid.
Julmust eller Glögg? Gillar båda men i år har jag verkligen varit glöggtokig.
Downton eller Bullerbyn? Har aldrig sett Downton.
Ove eller Obi-Wan? Jag gillar båda så det var svårt att välja!
Gina eller Arne? Såg inte Gina så kan inte uttala mig.
Modig eller Fröken Friman? Ingen aning.
Ljudbok eller e-bok? Kan inte med e-böcker.
Regn eller Snö? Det ska vara snö på vintern.
Håkan Hellström eller Bruce Springsteen? Utan tvekan.
Kokbok eller Bakbok? Så mycket roligare än att laga mat!
En i taget eller slalomläsning? Jag har 3 böcker på gång nu så...
Amaryllis eller Hyacint? Ingen av dem faktiskt.
Häng på ni också! :)
torsdag 24 december 2015
onsdag 23 december 2015
Själarnas bok av James Oswald
Originaltitel: The Book of Souls
Sidor: 366 (Inbunden)
Serie: Kommissarie McLean (del 2)
Recensionsexemplar: Från Modernista, tusen tack!
"Varje jul under tio år hittas en ung kvinnas kropp i Edinburgh. Mördarens tillvägagångssätt är identiskt från jul till jul: De döda kvinnornas placeras ut i olika vattendrag, nakna, noggrant rengjorda och med ett rakt snitt över halsen. Tio år, tio kvinnor.
Det sista offret, Kirsty Summers, var den dåvarande kriminalassistenten Tony McLeans fästmö. Men detta år, 1999. begick julmördaren ett misstag; i källaren under ett antikvariat fann McLean den makabra tortyrkammaren där kvinnorna bragts om livet och kunde till sist sätta stopp för Donald Andersons blodiga framfart.
Tio år senare blir Anderson mördad i fängelset. Men när julen börjar närma sig hittas ännu ett kvinnolik och mordet bär julmördarens alla kännetecken. McLean är övertygad om att han har att göra med en copycat-mördare, men kan samtidigt inte värja sig för den oundvikliga frågan: satte han dit fel man?
Motvilligt måste McLean återvända till sitt livs mest plågsamma fall och försöka få klarhet i vad han missat tio år tidigare."Jag insåg inte först att den här faktiskt utspelade sig runt jul, men det gjorde ju så att den passade december-läsningen ännu bättre.
Det är alltså del två i en serie, och jag har inte läst den första delen. Det gjorde mig lite orolig eftersom vissa serier verkligen tappar på att hoppa in i fel bok. Men här fungerade det ändå smidigt, de tillbakablickar jag får är fullt tillräckliga för att jag ska kunna ha koll på bakgrundshistorien och ändå njuta av den nuvarande berättelsen.
Sedan, att den utspelar i Skottland, det är alltid ett plus!
Det är en spännande deckare, när jag väl tagit upp boken för att börja läsa så går det fort och jag vill veta hur det ligger till. Är det en copycat eller har fel man blivit dömd, eller är det så att Anderson på något vis lurat dem och faktiskt inte är död? Vissa scener i boken gör verkligen så att jag tillsammans med McLean börjar ifrågasätta vad som är sant och inte.
Samtidigt som det till största delen är en klassisk deckare så finns där en liten, liten touch mot en övernaturlig känsla. Egentligen så fint inpusslad i själva historien att jag inte ens märker den förrän i slutet då den överraskade mig. Det var riktigt bra gjort!
Jag läser gärna mer av Oswald!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




