onsdag 31 januari 2018

Tankeläsaren av Kristin Cashore


Originaltitel: Graceling
Sidor: 479 (Inbunden)
Serie: De utvalda (del 1)
"Boken handlar om artonåriga Katsa. Hon lever i en värld med sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som så kallade "särlingar", med olikfärgade ögon. Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets kung. Katsas gåva är dödandets gåva, så hon har vuxit upp vid kungens hov och utnyttjas som torped. Hon skickas ut på uppdrag att hota, lemlästa eller döda kungens fiender.
Allt förändras när hon möter den unge prins Po, som också är en särling. Han har tankeläsandets gåva. Kärlek uppstår, och tillsammans ger de sig ut för att störta en ondskefull kung. De upptäcker också oanade sanningar om sig själva – har Katsa verkligen dödandets gåva eller är hennes talanger egentligen till för något annat...? Och hur ska de kunna störta en kung som har gåvan att kontrollera andra människor?"
Då har jag läst det första av de tre vinnande boktipsen jag fick i utlottning jag hade i oktober! Och vilken bra början på den här utlovade läsningen!

Jag tyckte jättemycket om Tankeläsaren. Huvudpersonen Katsa är en tuff och självständig tjej som det är ett nöje att lära känna. Jag älskar det faktum att hon tar hand om sig själv, inte behöver blir räddad och får bli kär utan att för den delen helt tappa allt med sig själv. Hon ändrar inte plötsligt åsikt om allt hon tyckt tidigare bara för att hon får känslor för någon och den hon får känslor för, Po, försöker inte ändra något med henne. Stor tumme upp för det!

Jag har den inbundna versionen och i den är texten väldigt luftig och lätt. Det går snabbt att läsa den trots att den är ganska tjock och det känns aldrig tungt. Själva berättelsen är spännande och det är väldigt svårt för mig att lägga ner boken när jag har börjat läsa. Det blev ofta "bara ett kapitel till..." eller "jag klarar mig om jag somnar lite senare idag...". Det är alltid bra betyg!

Så tusen tack till Lina för det här tipset!

16 kommentarer:

  1. Jag tyckte väldigt mycket om den här när jag läste den för flera år sedan. Blir väldigt sugen på att läsa om den nu, men funderar på att läsa om den på engelska isåfall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore kul att se vad du tycker om den nu! :)

      Radera
  2. Den här boken har stått i min bokhylla i ganska många år så det kanske är dags att ta tag i den nu. :) Om både du och Jamie här ovan gillade den så borde jag också göra det. :)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du tyckte om den! :D

    SvaraRadera
  4. Den kan jag absolut tänka mig att läsa, tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. En av mina absoluta favoritserier. Bok två, Monstrets dotter gillade jag inte först men efter att ha läst om den efter något år fastnade den också, så alla tre böckerna är underbara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då låter det som jag borde fortsätta med serien alltså :D

      Radera
  6. Detta är en av mina favoritböcker. Har varit nyfiken på vad du skulle tycka om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Gillar du resten av serien också? :)

      Radera
    2. Första boken var nog bäst, men jag gillade resten också.

      Radera
    3. Då får jag ta och försöka läsa dem också! :)

      Radera
  7. Den låter spännande! Jag är på jakt efter mer böcker med starka kvinnliga huvudkaraktärer, så den här ska jag lägga på minnet :)

    SvaraRadera