tisdag 30 januari 2018

Innan snön faller av Helena Kubicek Boye


Originaltitel: Innan snön faller
Sidor: 331 (Inbunden) 
Serie: Anna Varga (del 1)
Recensionsexemplar: Från Bokfabriken, tusen tack! 
"Höstens mörker sänker sig över den mytomspunna rättspsykiatriska kliniken i Säter. Bakom byggnadernas vackra fasader sitter de brottslingar som bedöms vara för sjuka för att kunna avtjäna sitt straff i vanligt fängelse. Den nyutexaminerade psykologen Anna Varga har fått en tjänst vid kliniken i Säter, och lämnar med glädje Stockholmslivet bakom sig.
Annas glädje försvinner snabbt då hon nås av hotfulla meddelanden. Kort därefter hittas en patient död, och driven av sin nyfikenhet ger sig Anna ut på en jakt som leder henne bakåt i tiden, då gränsen för sjukt och friskt styrdes av kön och social tillhörighet. Hoten mot Anna blir allt allvarligare och det är tydligt att någon inte vill att hon ska gräva djupare. Vem kan Anna egentligen lita på? Och kommer hon någonsin att få reda på sanningen om vad som försiggår på Säter?"
Innan snön faller fångade min uppmärksamhet eftersom den utspelar sig på en rättspsykiatrisk klinik, vilket jag tyckte lät otroligt intressant. Det var det också!

Det är en otroligt lättläst bok med korta kapitel. Många gånger är de bara en sida lång och det inbjuder hela tiden till tanken att bara läsa ett till, vi vet ju alla hur det brukar sluta. Handlingen är spännande och jag sitter aldrig uttråkad. Jag är hela tiden uppmärksam och försöker ligga steget före, lista ut vad som händer, vad ledtrådarna betyder (hur väl jag lyckas är en annan femma...). Läsaren får lära känna flera olika karaktärer, både inom personalen men även några patienter och människor utanför kliniken. Det görs på ett smidigt sätt och jag blir aldrig förvirrad eller tycker att det är jobbigt att hålla isär dem. Författaren gör även ett bra jobb med lura mig, jag är aldrig säker någon längre stund på vem jag egentligen kan lita på!

Det enda jag egentligen önskar är att den skulle varit längre. Nu är den bara 331 sidor och jag känner att det gör så berättelsen ibland måste stressas fram. Allt måste hända ske i en snabb följd och det finns inte riktigt tid till att bygga upp den mystiska stämning som jag gärna skulle vilja ha lite oftare.

Det är författarens debut inom skönlitteraturen och som sådan tycker jag den är riktigt bra! Det lovar gott inför kommande böcker och jag ser fram emot att återvända till Anna Varga på kliniken i Säter.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Blir spännande att se vad som händer!

      Radera
  2. Håller på med den nu men har inte riktigt lyckas komma in i den så bra tror jag.. Men håller med om att miljön är spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer in i den bättre snart!

      Radera