måndag 1 januari 2018

Begynnelse av Dan Brown


Originaltitel: Origin
Sidor: 520 (Inbunden)
"Varifrån kommer vi? Vart är vi på väg?
Robert Langdon, professor i religiös symbolik vid Harvard, anländer till Guggenheimmuseet i Bilbao för att närvara vid avslöjandet av en upptäckt som enligt inbjudan kommer att ”förändra vetenskapen för alltid”. Edmond Kirsch, en fyrtioårig miljardär som blivit världskänd för sina hypermoderna tekniska uppfinningar och djärva förutsägelser, var en gång Langdons student. Nu hävdar han att han funnit svaret på två av mänsklighetens mest omdebatterade frågor.
När den spektakulära presentationen inleds inser Langdon att han och de hundratals andra gästerna står inför ett avslöjande som är långt mer kontroversiellt än de kunnat ana. Men plötsligt exploderar den välorkestrerade kvällen i kaos. Tillsammans med museets eleganta chef Ambra Vidal finner Langdon sig vara måltavla för en okänd fiende som inte skyr några medel för att förhindra att Kirschs banbrytande upptäckt når dagens ljus. Tillsammans flyr Langdon och Vidal mot Barcelona för att knäcka det kryptiska lösenordet som skyddar Kirschs hemlighet innan det är för sent. Under den dramatiska jakten tvingas Langdon navigera bland mystiska koder, nedtystade historiska fakta och religiös extremism."
Äntligen en ny bok om Robert Langdon! Jag är väldigt förtjust i Dan Browns böcker, de är alltid spännande och fascinerande. Det gäller även för Begynnelse!

Det är lite trygghetsläsning att plocka upp en bok av Brown, jag vet vad jag har att vänta mig och att jag kommer tycka om det. Det är fart, spänning, en hel massa information om konst och religion och så klart Robert Langdon, en karaktär jag tycker bra om. Dessutom får Browns böcker mig att tänka på religion mer än jag någonsin gör annars. Jag är inte troende, har aldrig varit och kommer aldrig bli, men hans böcker får mig att fundera och se andra perspektiv på saker och ting för ett tag, fundera vad en tro kan betyda för andra och hur världen skulle se ut om saker var annorlunda.

Dessutom googlar jag som aldrig förr! Det finns så många konstverk och byggnader som nämns och jag blir direkt nyfiken och vill se allt. Då känns det lite extra verkligt när jag läser, omgivningarna blir mer levande. Jag vill fortfarande resa till Rom enbart på grund av Änglar och demoner. Nu har jag flera byggnader i Spanien jag vill se tack vare Begynnelse, till exempel kyrkan Sagrada Familia, jag menar titta bara på den här vackra byggnaden:


Det blev väldigt tomt när boken var slut och jag hoppas verkligen det kommer fler böcker om Langdon! För att fylla tomrummet slog jag på Da Vinci-koden som ljudbok på kvällen när jag hade läst ut den.

16 kommentarer:

  1. Det är lite det som är tjusningen med Browns böcker, man vill lära sig en massa saker och se allt som beskrivs :)

    SvaraRadera
  2. En bok jag vill läsa. God fortsättning.

    SvaraRadera
  3. Så härligt att den var bra! Jag fick den i julklapp! :D Det är som du säger, det känns tryggt att läsa en bok av Dan Brown. Jag gillar också Robert Langdon. Så den kommer inte stå oläst så länge till! God fortsättning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer tycka om den! :) God fortsättning!

      Radera
  4. Jag gillade denna riktigt mycket även om den inte är den absolut bästa i serien. Jag är likadan när jag läser Browns böcker. Jag googlar om massor med sådant som jag tycker verkar intressant och tankeväckande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min favorit är nog fortfarande Änglar och demoner :) Den har verkligen fastnat hos mig!

      Radera
  5. Sällar mig till gruppen av Langdon-lovers. Gillade den här men jag gillar dem allihop så chocken var inte stor. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma här, inte förvånad över att jag gillade den här också! :)

      Radera
  6. Den boken gav jag bort i julklapp, nu undrar jag om jag borde ha behållit den själv ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får låna den av personen som fick den i julklapp ;P

      Radera
  7. Det du skriver om boken och läsning av Browns böcker stämmer verkligen!

    SvaraRadera
  8. Spännande! Jag har läst så blandade recensioner kring den här boken att jag inte vågat ge mig på den. Men nu kanske jag är benägen att ändra mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog alltid ha Änglar och demoner som min favorit men den här var absolut läsvärd! :)

      Radera