onsdag 24 januari 2018

Den som söker av Thomas Årnfelt


Originaltitel: Den som söker
Sidor: 281 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack! 
"Vill du ha ett scoop?
Johans journalistkarriär har inte gått spikrakt. Han drömde om att förändra världen men hankar sig fram på tidsbegränsade anställningar, samtidigt som han kämpar för att leva upp till rollen som ung man på väg uppåt. 
En dag får han ett brev till redaktionen som förändrar allt. 
Den som söker är en psykologisk spänningsroman där Johan följer tips som leder honom till makabra brottsplatser och ger hans karriär en skjuts framåt. Men vad är det egentligen som händer och vem är det som tipsar? Vilka mörka krafter är det som har satts i rörelse? Är det verkligen ok att gå över lik för att nå sina drömmars mål?"
Det här är andra boken jag läser av Årnfelt. Den första, Incidenten i Böhmen, läste jag för några år sedan och tyckte väldigt bra om.

Medan den tidigare boken utspelade sig 1613 har författaren nu förlagt handlingen till nutid. Vi får följa Johan som jobbar på en tidning men inte är riktigt nöjd. Han får inget fast jobb och skriver småsaker, men hans ambitioner är mycket högre. Så när han börjar få personliga tips som gör att han kan vara först på plats på hemska brottsplatser stiger hans betydelse på tidningskontoret snabbt. Men snart börjar han bli orolig...det verkar som att brotten blir lite för personliga.

Författaren har ännu en gång lyckats med att skriva en spännande och snabbläst bok. Han får upp ett driv på en gång och det håller i sig under läsningen. Tillsammans med väldigt korta kapitel flyger sidorna förbi när jag sätter mig med den.

Jag tycker om att författaren, i de böcker jag läst av honom, alltid drar med en liten övernaturlig touch till berättelsen. Det är ju något som för mig, när det görs bra, får mig ännu mer intresserad! Det enda jag egentligen kan klaga på är att jag hade velat ha den lite längre, för att få mer tid att sjunka in i berättelsen och ge den ännu mer djup.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar