torsdag 4 januari 2018

Brännmärkt av Lizette Edfeldt


Originaltitel: Brännmärkt
Sidor: 446 (Inbunden)
Serie: Imperiet (del 1)
Ålder: Unga vuxna
Recensionsexemplar: Från Modernista, tusen tack! 
"Efter flera hundra år av översvämningar, orkaner, epidemier och krig tvingas återstoden av mänskligheten att hålla hårt i sina resurser för att inte gå under. Befolkningen är inordnad i ett hierarkiskt system, där bara den som fötts som Alfa kan göra sin röst hörd.
En värld, fyra zoner, tio rang. Detta är Imperiet.
I rang åtta lever Adeline Theta - en sarkastisk och upprorisk tjej som vägrar att acceptera sitt öde. Runt halsen bär hon det enda hon har kvar efter sin bortgångna mor en amulett i silver. Smycket är hennes mest värdefulla ägodel, men den drar snart in henne i ett livsfarligt dubbelspel. Hon tvingas ta upp kampen mot Imperiet, som visar sig vila på hemligheter mörkare och blodigare än hon någonsin kunnat ana. 
För att överleva måste hon ge upp det hon håller allra kärast. Kanske till och med sig själv..."
Jag hade faktiskt varit lite nyfiken på den här boken innan den dök upp i brevlådan. Dels när den kom in på jobbet och sen ökade det när det började dyka upp positiva omdömen på den. Så det blev en glad överraskning när jag fick hem den!

För det första måste jag säga att jag är så imponerad över all fantasi som måste gå åt för att bygga upp en hel dystopisk framtid så här. Hur samhället och alla zoner fungerar, vad varje rang står för och hur de förhåller sig till varandra. För min hjärna är det helt otroligt hur allt det kan växa fram i någons tankar!

För det andra är den riktigt spännande, en bladvändare av stora mått. Det finns ett driv i den och med alla svängar som Adelines liv tar vill jag bara veta hur det går hela tiden. Jag tycker om henne som karaktär och älskar att hon vägrar slås ner, vägrar låsas in, vägrar ge upp. Ibland gör hon val jag vill skrika åt (speciellt en scen nära slutet) men samtidigt förstår jag verkligen varför med tanke på den sits hon hamnar i.

En annan sak som jag tyckte var bra och som jag insåg att jag nog aldrig, eller i alla fall otroligt sällan, sett i böcker är att hon faktiskt får mens. Hon fungerar faktiskt som en verklig kvinna och vaknar upp med menssmärtor och får gå och leta mensskydd mitt i natten. Jag blev bara så glad av att en så vardaglig och verklig sak fick dyka upp. Dessutom vävs det in helt naturligt.

Brännmärkt är en riktigt bra debut och jag ser fram emot nästa del!

16 kommentarer:

  1. Åh, jag blir bara mer och mer sugen på denna! Måste läsas!

    SvaraRadera
  2. Denna bok verkar spännande, blir sugen på att läsa den.

    SvaraRadera
  3. Visst är det fantastiskt när kvinnor faktiskt får mens i litteratur. Minns glädjen när jag läste en av Sarah J Maas senare böcker och en karaktär på flykt fick mens. Borde helt klart finnas med oftare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut! Blev väldigt glatt överraskad av det :)

      Radera
  4. Jag fick den också hemskickad men av någon anledning har jag inte tagit itu med den än.
    Jag började nyss på Emma av Jane Austen istället, från hyllvärmarutmaningen...Seg, som klassiker är :D men ganska så lättläst. Rätt så lång med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att se vad du tycker när du läst Emma! :)

      Radera
  5. Gah!! Jag måste verkligen läsa den här snart!! :)

    SvaraRadera
  6. Visst är det helt sjukt att vi reagerar på något så simpelt som mens! Betyder att böcker som Brännmärkt behövs och jag ser väldigt mycket fram emot tvåan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Det borde inte vara så ovanligt!

      Radera
  7. Nu är ni många som gillat denna! Jag brukar säga att jag inte gillar fantasy men dystopier är min grej!

    SvaraRadera