tisdag 2 januari 2018

Nyårstaggen


Jag blev taggad inne hos Jamie att göra nyårstaggen! Självklart hakar jag på det :).

1. En klassiker jag lovar att läsa: 
Jag hoppas ju på att få läst minst en i månaden under första halvåret i alla fall! Bland annat Peter Pan och Unga kvinnor. 

2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta:
Jag borde verkligen avsluta Ransom Riggs serie om de besynnerliga barnen. Jag har bara läst första boken men har de två andra i hyllan.

3. En bokserie jag lovar att påbörja:
Det här har jag lovat en gång tidigare men inte lyckats hålla, men vi testar igen! Jag ska börja läsa Jan Guillous serie som börjar med Brobyggarna. 

4. En författare (som jag inte läst tidigare) jag lovar att läsa något av: 
Jenny Colgan. Hennes bok Den lilla bokhandeln runt hörnet ska jag läsa!

5. En bok jag lovar att läsa om: 
Första boken om Harry Potter, men den här gången i den illustrerade versionen!

6. En genre jag läst lite/inget av och lovar att utforska: 
Då kan jag väl svara klassiker på den här!

7. Ett seriealbum jag lovar att läsa: 
Hm det blev svårare... Men jag kör på The Saga of Rex då! Av Michael Gagne. Den får räknas.


8. En novell jag lovar att läsa: 
Jag har novellsamlingar av Stephen King, någon sån kan jag läsa.

9. En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa: 
Det kanske är dags för Vingklippt ängel av Berny Pålsson.

10. En länge ägd oläst bok jag lovar att läsa:
Eldnatt av Yrsa Sigurdardottir.

11. En debut jag lovar att läsa: 
Nej här blev det tomt i huvudet igen. Jag har ingen aning. 

12. En bok eller bokserie (som jag tidigare gett upp/dömt ut) jag lovar att ge en ny chans.
Hm nej. Ingen tror jag. Har jag valt att sluta någon serie så kommer jag nog inte börja läsa om och ge en ny chans. Det finns alldeles för många olästa böcker i min hylla för det. 

13. Tagga någon! 


Och självklart får alla som vill göra den göra det! :) 

24 kommentarer:

  1. Skippa Äkta amerikanska jeans om du ger dig i kast med bokserien Det stora århundradet

    SvaraRadera
  2. Jan Guillous bokserie borde även jag påbörja. Har alla böcker utom den sista i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt så många har jag inte, men 3 eller 4 :). Hört så bra saker så borde ju testa ettan i alla fall!

      Radera
  3. Vad kul, tack för taggen! God fortsättning på det nya året :)

    SvaraRadera
  4. Jag vill också läsa fler klassiker, jag skall försöka med det i år istället för att fokusera så mycket på nyutgivna böcker. Och så har jag precis upptäckt en bokserie som jag måste fortsätta läsa, nämligen Glastornet. Läste nyligen andra delen och väntar på att få hem den tredje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst första delen i Grastronen! Har några av de andra delarna hemma på engelska, borde fortsätta med den också :)

      Radera
  5. noveller och klassiker passar alltid

    SvaraRadera
  6. The Saga of Rex ser ju hur fin ut slm helst. Har inte hört om den tidigare, måste googla lite :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har varit på min önskelista på Adlibris så länge att jag inte minns värt jag hörde talas om den ens, men den verkar jättecharmig! :)

      Radera
  7. Jag tycker verkligen om Jan Guillous romansvit Det stora århundradet. Jag har alla delarna utom den nästsenaste. Måste få tag på den innan jag läser den senaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra! Måste ge den en chans :)

      Radera
  8. Här nu har jag svarat på taggen

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2018/01/nyarsloftestaggen-2018.html

    SvaraRadera
  9. Svar
    1. Jag hoppas jag också ska göra det :)

      Radera
  10. Svar
    1. Jag hoppas den kommer vara det! Har läst någon bok tidigare av författaren men det är länge sedan. Minns bara att jag gillade den! :)

      Radera
  11. Men det här var ju en jätterolig tagg! Stephen Kings novellsamlingar är otroligt bra, nästan bättre än böckerna s=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör den gärna om du känner för det! :) Ja hans noveller är riktigt bra :) Har läst några tidigare.

      Radera
  12. Vad kul att du gjorde den! :) Ransom Riggs serie tyckte jag mycket om när jag läste dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade ettan så hoppas på att fortsätta gilla serien :)

      Radera