onsdag 3 januari 2018

Ditt livs affär av Fredrik Backman


Originaltitel: Ditt livs affär
Sidor: 80 (Inbunden)
"Det är natten före julafton, en grå kvinna kommer gående genom sjukhusets korridorer för att hämta en av oss. Hon bär en pärm med alla våra namn uppskrivna i: En cancersjuk 5-åring som sitter ensam och målar sin favoritstol röd, en 20-åring som putsar ölglas på en krog han älskar, en 45-åring som kör en dyr bil ursinnigt genom mörkret i jakt på något att krocka med. Ett av våra liv måste tas, om inte ett annat ges frivilligt. Men det räcker inte att någon bara dör, för ett liv är inte det som händer när det tar slut, ett liv är allt som hände fram till dess.
Ditt livs affär, av författaren till En man som heter Ove, är en magisk liten julhistoria om vad vår tid är värd och vad det vi lämnar efter oss egentligen betyder. Vem skulle du ge ditt liv för, om det inte räckte med att bara dö? Vad skulle du offra, om du visste att ingen skulle minnas det?
Det är natten före julafton. När gryningen kommer är en av oss borta."
Det är ingen som blir förvånad längre när jag säger att jag älskar det Backman skriver, eller hur? Det vet ni redan och jag har inget chockerande att komma med den här gången heller. Ditt livs affär är underbar.

Det är så vackert och känslosamt skrivet om livet och döden. Om vilka misstag man gjort och vad man vill förändra när slutet närmar sig. Och vad man är beredd att göra för att rädda en annan människa.

Jag läste den på juldagen, det tog mig inte ens en halvtimme att ta mig igenom de åttio sidorna, men varje minut var en njutning även om jag så klart blev tårögd, som man ofta blir när man läser Backmans böcker. Något jag uppskattade extra mycket var de enkla men fina illustrationer som finns lite här och där i boken.

Det är en liten guldklimp som är väl värd att läsas.

18 kommentarer:

  1. Jag får nog ta tag i Backman 2018. Än så länge har jag bara läst en bok av honom så ligger ganska bra back, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite avundsjuk att du har så mycket bra framför dig :D

      Radera
  2. Tyckte också om den här jättemycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kan verkligen det där med ord :)

      Radera
  3. Håller med om precis allt! :)

    SvaraRadera
  4. Verkligen bra. Men jag som lyssnade via Storytel missade såklart att det var illustrationer med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh men då fick du höra Backman läsa den upp? Det måste jag testa!

      Radera
  5. Den här Backmanboken har jag totalt missat! Det måste tydligen åtgärdas!

    SvaraRadera
  6. Får ta och läsa den här någongång, verkar vara passande för juletid så kanske får vänta lite ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja du får vänta till årets jul :p

      Radera
  7. Jag läste den här när den ursprungligen publicerades i tidningen, men skulle gärna läsa om den. Den är ju så himla fin.

    SvaraRadera
  8. Jag brukar också ÄLSKA Backman men ärligt talat så blev jag lite trött på hans mässande stil i Vi mot er. Har därför inte läst denna (än).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt att säga om den här skulle upplevas som mässande då jag inte såg det i Vi mot er! Men Ditt livs affär är absolut läsvärd i alla fall, väldigt fin! :)

      Radera
  9. åh älskade också denna. så himla fin! <3

    SvaraRadera