torsdag 11 januari 2018

Hjärntvättad av Stefan Malmström

Originaltitel: Hjärntvättad
Sidor: 344 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack!
"En nittonårig tjej får en fråga om reinkarnation och hennes liv förändras för alltid.
På en förskola stryper en pedofil en daghemsföreståndare efter att hon kommit på honom med att förgripa sig på dagisbarn.
I en snara i sin lägenhet hittas Luke Bergmanns bästa vän hängd med sin fyraåriga dotter liggande livlös i soffan bredvid.
Livvakten Luke Bergmann har flytt från New York och lever med skyddad identitet som en vanlig man på Karlskronas gator. Bergmann tror inte att vännen tog livet av sig och han anar att fler kommer att mördas. Tiden är knapp när jakten på motiv drar in honom i en gastkramande våldsspiral. Inte minst fruktar han för sitt eget liv.Thrillern Hjärntvättad är baserad på en sann historia om hur unga människor manipuleras in i sekter och totalitära rörelser. Om hur lättpåverkade vi är av personer omkring oss, om avgrundsdjup ondska och om besinningslös hämnd."
Här har vi en bok med många jobbiga delar; en vidrig pedofil, en sekt som utnyttjar folk, folk som mördas och poliser som inte verkar vilja ta saker på allvar. Det är ingen lätt läsning, men den är bra. Det övergripande temat i boken behandlar sekter, speciellt scientologerna. Det är på grund av att författaren själv har erfarenhet därifrån och var med i några år innan han lyckades ta sig ut.

Boken är skriven i två olika tider, nutid och dåtid. Sakta förstår man hur de här olika händelserna hänger ihop. Det händer inte för tidigt, det tog mig ganska lång tid innan allt klickade och jag fick en aha-upplevelse! Trots att den är baserad på erfarenheter ur verkliga livet är den skriven som en thriller och det är verkligen spännande läsning.

Men det är som sagt tung läsning. Jag blir äcklad, frustrerad, arg, ledsen. Ibland sitter jag med hakan nere i backen och funderar hur sjutton det går till, hur de får folk att tro på sina läror och dessutom skänka sjukt mycket pengar till det. Det är verkligen läskigt med människor som kan manipulera andra så pass mycket. Och jag förstår att författaren, genom att skriva boken och föreläsa, vill försöka förhindra unga människor från att bli indragna i liknande situationer.

Lagom till att det här inlägget har skrivits färdigt (även om det publiceras på morgon) är det dags för en kvällspromenad och det kan verkligen behövas för att kyla ner alla upprörda känslor som den här boken förde med sig. Och det är menat som ett bra betyg!

4 kommentarer:

  1. Av olika orsaker läser jag inte sådana böcker längre, men hade jag gjort det hade jag hoppat på den här. Låter spännande.
    Och nu har jag lyssnat på Skorm! Förutom att alla böcker borde vara inlästa av Simon Väderklint var själva berättelsen precis min typ av humor. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt spännande och skrämmande!
      Haha ja visst var inläsningen underbar :D Så imponerad av alla röster en enda människa kan komma på!

      Radera