onsdag 17 januari 2018

Hemsökta Umeå av Elin Boman & Marcus Österström


Originaltitel: Hemsökta Umeå
Sidor: 167 (Häftad)
"Den folktro som i skuggan av kristendomen en gång styrde över människornas liv och vardag har bleknat och de platser man en gång fruktat har förlorat sin skrämmande prägel. Även om vi inte minns Vitterfar så minns han nog oss, där han sitter nere i djupet av Umeälven och vaktar den gamla storklockan från Backens kyrka. 
Ta del av Hemsökta Umeå – den första boken som sammanställer Umeås spökhistorier! Unikt historiskt material presenteras här tillsammans med umebornas egna berättelser kring spöklika händelser och hemsökta byggnader runt om i staden. Läs bland annat om häxorna som ställdes inför rätta under den västerbottniska häxprocessen, spökrummet på Stora Hotellet och om den hemska barnamörderskan Sophia från Degernäs – vars djävulska dåd fortfarande sänder rysningar längs ryggraden på de som tar del av hennes historia. Blås liv i de gamla vålnaderna och upplev Umeå från ett nytt, mörkare perspektiv..."
Det här var en julklappsbok som jag fick av pappa, hans fru och min lillebror. De vet verkligen vad jag är intresserad av och tycker om att läsa!

Jag har själv bott i Umeå i ungefär två år och skulle absolut kunna tänka mig att bo där igen. Det är en jättevacker stad. I den här boken får man också ta del av lite mörkare händelser i dess historia och vad de händelserna möjligtvis lämnat kvar för spår efter sig. Jag kommer aldrig mer kunna gå i gångtunnlarna vid kyrkan utan att känna ett visst obehag inför vad som finns så nära inpå i marken till exempel. Huh!

Genom boken får man besöka gamla skolor, lasarett, kyrkogårdar och hotell. Det är extra intressant eftersom jag kan känna igen en del platser och byggnader som nämns. Stora Hotellet har jag alltid tyckt är en otroligt vacker byggnad och nu tycker jag den är ännu mer fascinerande eftersom jag läst om de spökerier som sägs pågå där inne. Kanske dags för en hotellvistelse i Umeå?

En väldigt intressant och lättläst bok för den spökintresserade och speciellt om man har någon koppling till staden!

8 kommentarer:

  1. Alltid kul att läsa böcker när man känner till miljön :)

    SvaraRadera
  2. Jag hillar också Umeå jättemycket och om jag skulle flytta till Sverige skulle det absolut vara till Umeå :) vad kul att Stora Hotellet-huset finns med, vi bor alltid där när vi är i Umeå, akulle vara intressant att läsa om det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen en fin stad! Vad kul! Du får hålla utkik efter spöken där nästa gång :D

      Radera
  3. Låter som en intressant bok som jag också skulle kunna tänka mig att läsa, även om jag inte alls känner till Umeå.

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Ja fin stad och intressant läsning! :)

      Radera