måndag 29 januari 2018

Emma av Jane Austen (Månadens klassiker)


Originaltitel: Emma
Sidor: 583 (Pocket)
"Mr Knightley skakade på huvudet. Fadern svarade i tillgiven ton: ”Åh, min kära Emma! Om du ändå inte vore så skicklig på att smida äktenskapsplaner. Snälla du, låt bli sådant i fortsättningen.”
”Jag lovar att jag inte ska ägna mig åt det för egen del, pappa, men jag måste verkligen få tänka på andra. Det är det roligaste jag vet!"
”Jag ska ha en hjältinna som ingen utom jag kommer att tycka särskilt mycket om”, skrev Jane Austen om sin roman Emma, som av många anses vara hennes främsta roman. Det är på en gång en kärlekshistoria, en komedi om vem som ska få vem och en berättelse full av gåtor. Överklassflickan Emma försöker para ihop sin väninna med byns unge kyrkoherde, som i sin tur blir intresserad av Emma, men det är Emmas betydligt äldre granne och mentor, Mr Knightley, som väcker hennes kärlek. Det har läsaren insett långt innan Emma själv har gjort det, men spänningen hålls vid liv ända till slutet. Ska de få varandra? Och vad ska Emmas bortskämde och dominerande far ta sig för om hon gifter sig?"
Då var månadens klassiker utläst! Bra start på den här utmaningen.

Jane Austen känner väl de flesta till. Jag har dock bara läst Stolthet och fördom tidigare och det är faktiskt möjligt att det också är den enda filmatisering jag har sett.
Hur som helst, nu är det Emma det handlar och jag visste egentligen inte vad jag skulle förvänta mig innan jag började läsa. Det som gjorde att jag valde den till januaris klassiker var att både Bam och Snowglitter skrev varmt om den, vilket gjorde mig nyfiken!

Det är en väldigt underhållande bok. I början är den lite seg för det är många namn som dyker upp jag får tänka till lite ibland för att komma på vem det är som pratar, eller vem det pratas om. Men det släpper snart och jag kan dras in i berättelsen. Det är en liten bergochdalbana där det finns rum för både skratt och stunder då jag vill slå handen i pannan för att det uppstår så galna situationer på grund av missförstånd och hemlighetsmakeri.

Emma är verkligen en komplicerad figur, jag både tycker om henne och blir frustrerad på henne. Hon är en aning bortskämd och har höga tankar om sin förmåga att para ihop människor, kanske lite för höga. Jag måste säga att Austen verkar ha haft en otroligt skarp iakttagelseförmåga när det gäller sin omgivning och samtid. Hon beskriver allt väldigt levande och det känns som att hon verkligen känner och förstår sina karaktärer. Min favorit blir nog Mr. Knightley, eftersom han faktiskt vågar vara ärlig och uppriktig med Emma, även när han tycker att hon beter sig dumt.

Jag är verkligen glad att jag plockade upp den här klassikern! Nu ser jag fram emot vad nästa månad har att erbjuda. Hur går det för er andra som hänger på utmaningen? Har ni läst ert val för januari? :)

26 kommentarer:

  1. Jag har ju fruktansvärt svårt för Jane Austen, men just Emma läste jag faktiskt med viss förtjusning. Jag tycker om hennes resa genom boken.

    SvaraRadera
  2. Jag undrar om jag skulle gilla den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen speciell så det är svårt att säga! :)

      Radera
  3. Jag älskar Emma. Ja, allt som Austen skrivit, även filmatiseringarna. Är nog lite nördig där, även om det nu är länge sen jag läste nån bok eller såg nån av filmerna. Dags för det snart igen känner jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ännu fler olästa Austen i hyllan så jag kan fortsätta bekanta mig med hennes författarskap :)

      Radera
  4. Har ännu inte läst ut den första boken jag valde till Klassikerutmaningen. Men Emma står på min lista över böcker att läsa till denna utmaning. Blir kanske att jag läser den när jag är klar med utvandrarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli väldigt spännande att läsa vad du tycker om Emma sen! :)

      Radera
  5. Åh, Emma är så bra! Kul att du också gillade den :)

    SvaraRadera
  6. Tackar som frågar! :) Som du vet har jag klämt 'Ringaren i Notre Dame'. Tänkte klämma en andra i 3x3-utmaningen innan jag ger mig i kast med nästa klassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det minns jag! :) Blir spännande att se vad du tar för klassiker i februari!

      Radera
  7. Jag har inte läst något alls av Jane Austen, men nån gång så...

    Men jag har läst min första bok i klassikerutmaningen. Det blev Lolita av Vladimir Nabokov.
    https://skrivrobert.blogspot.se/2018/01/lolita.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hunnit med din klassiker! :) Lolita är ju en som jag också vill läsa någon gång.

      Radera
  8. Jag gillar Emma vill jag minnas. Var ett tag sedan jag läste den så kan nog börja bli dags för en omläsning.
    Jag valde Dödssynden som månadens klassiker eftersom jag skulle vara med i Nellys read-a-long :) Den är utläst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hunnit med din första! Dödssynden vill jag läsa någon gång :) Då tar vi nya tag för februari :D

      Radera
  9. Jag har inte läst någon enda bok av Austen, bara sett filmatiseringar av böcker och det är ju inte samma sak. Jag gillar din beskrivning om iakttagelseförmåga, författare som lyckas med det imponerar på mig.

    Min januaribok blev Den gamle och havet, nu dags för en ny :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ännu fler olästa i bokhyllan så får fortsätta läsa mig igenom hennes böcker sakta men säkert :).

      Vad kul! Ska bli spännande att se vad du väljer för februari :)

      Radera
  10. Den här får man ta och läsa någon gång :)

    SvaraRadera
  11. Har läst Emma för några år sen, inte min favorit bland Austens böcker.
    Jag har nu skrivit om Slakthus 5 som jag valde som klassiker denna månad. (Har även läst Dödssynden och Den gamle och havet nu i januari, så egentligen har jag läst mycket klassiker).

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2018/02/slakthus-5-av-curt-vonnegut-januaris.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hunnit med flera klassiker! :D Ska kolla in ditt inlägg :)

      Radera