måndag 15 januari 2018

De andra av Nils-Petter Löf


Originaltitel: De andra
Serie: De andra (del 1)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack!
"Vad är det egentligen som händer i Ånge? En ung kvinna avlider under gåtfulla omständigheter och besynnerliga varelser rör sig i skogarna. De levandes värld kommer allt närmare en kaotisk tillvaro, präglad av död och förstörelse. I drömmarna kan de som har förmågan besöka den sovande världen, men dörren går åt två håll. Ska de andra återigen få besöka de vaknas värld?"
Om ni såg min video med januaris TBR så såg ni att jag verkligen hoppades på att tycka om den här boken. Den beskrivs som en mörk urban fantasy och utspelar sig dessutom i Norrlands inland. Det lät som en bok som verkligen skulle passa mig.

Tyvärr gör den inte det. Jag gillar själva grundidén, att det finns något i en annan värld som man kommer till när man sover. Och att något där inte är bra, något som vill komma över till vår värld. Dör man i den världen dör man i den verkliga världen och så vidare. Det hade kunnat bli jättebra, men för mig känns det som att det hade behövts arbetats mer med, gås igenom fler gånger.

Det finns en prolog och den var riktigt spännande. Den gjorde mig nyfiken och jag ville fortsätta läsa. Men sedan när jag kom till huvudberättelsen så gick allt för snabbt för mig; det blir så mycket baserat på händelser att jag inte lär känna karaktärerna.

På vissa ställen känns det som att det är missar kvar som inte borde vara där. Vid ett tillfälle händer en del saker som får huvudkaraktären, John, att låna hem några speciella böcker från biblioteket. Det är väldigt tydligt för mig som läsare att han gör det på grund av händelserna som precis utspelade sig. Men ändå förklaras det för mig i nästa stycke. Vid ett annat tillfälle verkar en karaktär bli förvånad när hon får veta att John heter just John, och inte ett annat namn som han använt sig av, men hon kallade honom John några sidor tidigare.
I en mening säger John att han inte känt en annan karaktär speciellt länge, några meningar längre ner är han chockad över något för att han trodde att han visste allt om samma karaktär. Det är alldeles för många sådana här saker som stör läsningen.

Så tyvärr klickade det inte mellan mig och De andra. Jag hade verkligen hoppats på att det skulle göra det.

4 kommentarer:

  1. Det låter som en rörig och förvirrande bok

    SvaraRadera
  2. Den här har jag i bokkö, lånade den som ebok men fastnade inte alls så jag slutade. Jag hoppas på att det fungerar bättre när jag håller i den äkta varan istället. Jag hann inte så långt, men min känsla var lite samma: behövs jobbas igenom igen men bra idé. Jag hoppas att jag ändrar mig, har sett flera som gillar den med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer tycka om den mer! För mig gick tyvärr inte att ändra uppfattning när jag kom längre in i boken.

      Radera