måndag 8 januari 2018

Anna-Lisas val av Eli Åhman Owetz


Originaltitel: Anna-Lisas val
Sidor: 234 (Inbunden)
Serie: Anna-Lisa Johansson (del 4)
Recensionsexemplar: Från Bokfabriken, tusen tack! 
"Skulle du vara intresserad av att hoppa in som auktionsutropare?
Anna-Lisa blir ställd när hon får frågan. Skulle hon verkligen klara av det? Vännerna och Rutger stöttar henne: det är klart hon ska prova, det är ju bara en liten auktion.
Men när det väl är dags visar det sig vara en stor gårdsauktion med tusentals prylar. Trots nervositeten gör Anna-Lisa succé och erbjudanden börjar trilla in. Vill hon kanske ropa på en auktion på Åland också?
För en sekund tvekar hon. Men visst måste risken vara minimal att stöta på Ralf, raggaren som hon blev häftigt förälskad i sommaren då hon gick på luffen? Dessutom är Anna-Lisa nyförlovad med Rutger. Hon skulle aldrig falla för Ralf igen."
Jag har inte läst någon av de tidigare böckerna om Anna-Lisa, däremot har jag läst Hemma hos Bettan av samma författare.

Hon är väldigt duktig på att skriva mysiga, lättlästa böcker. Trots att det här var mitt första möte med Anna-Lisa var det lätt att komma in i boken och det känns inte som att jag hade behövt läsa de tre tidigare böckerna för att bättre kunna förstå den här.

Det jag tycker bäst om är själva auktionsdelarna och de delar som utspelar sig i Anna-Lisas lilla butik. De är riktigt mysiga och den grupp med vänner hon har där verkar vara väldigt fin. Men det är inte bara solsken och glädje, något mycket mörkare ligger där i bakgrunden och pyser också. Någon som verkar vilja Anna-Lisa och Rutger illa. Jag önskar nästan den biten hade fått ta mer plats, men jag förstår att då hade det gått från feelgood till något helt annat och det är ju inte riktigt tanken!

Vill man ha något lättläst och som får en att längta till sommaren kan jag verkligen rekommendera den här!

2 kommentarer:

  1. Åh vad bra att man inte behöver läsa de tidigare, har vunnit den här i någon utlottning och inte läst de andra men då behöver jag ju inte vänta (när det väl kommer till att läsa den) :D

    SvaraRadera