torsdag 1 februari 2018

Artemis av Andy Weir


Originaltitel: Artemis
Sidor: 343 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Bookmark förlag, tusen tack!
"Månstaden Artemis är paradiset i rymden för rika turister och excentriska miljardärer, alltså.
För Jazz är det alger till frukost, ölsubstitut på kvällen och en brits under marken. Till den dag hon erbjuds en oemotståndlig summa för att begå det perfekta brottet.
Men givetvis är inget så enkelt som det framstår. Jazz upptäcker snart att hon hamnat mitt i en konspiration för kontrollen av hela Artemis och att hennes enda chans att överleva hänger på en plan som är betydligt mer riskfylld än det brott hon lovat att utföra."
Jag har tidigare lyssnat på Ensam på Mars av samma författare, en bok jag verkligen tyckte om. Den innehöll både spänning och en stor dos humor. Så när jag blev tillfrågade om jag ville ha ett exemplar av Artemis var det självklart att tacka ja!

Själva historien är spännande, även om den inte flyter på riktigt lika lätt som i hans förra bok. Det är mycket vetenskapligt snack i den här också och eftersom det inte riktigt handlar om överlevnad i stil med att odla potatis på Mars så tappar det mig ibland.

Något som däremot fascinerar mig så är att läsa om hur hela staden på månen är uppbyggd, vilka regler som finns för att allt ska flyta på smidigt, hur det dagliga livet där ser ut. Och hur det ens började, vem som kom på tanken att bygga en stad på månen och hur det gick till. Självklart är det nu ett populärt turistmål och jag tycker det är lite roligt att de har guidade turer ut för att se vart den första månlandningen ägde rum.

Det är en aning segstartat men när Jazz väl kommer igång och börjar planera sitt brott stiger tempot och jag sitter som klistrad vid sidorna. När allt till slut börjar gå utför är det smått omöjligt att lägga bort den och jag sträckläste i stort sett den sista delen.

Jag har aldrig riktigt sett mig själv som en scifi-läsare men Weir har lyckats göra mig till en. Nu är det bara att vänta på nästa bok!

12 kommentarer:

  1. Verkar spännande även om det inte är min genre direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte riktigt inom min comfort-zone heller men jag gillar hans böcker :)

      Radera
  2. Jag var inte överförtjust i Ensam på mars så jag får se om jag lyssnar på denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske inte den här heller är riktigt rätt :)

      Radera
  3. Precis den läsupplevelsen jag själv ville ha, men jag ville bara slänga boken i väggen ( läste i Storytel så det hade varit jättedumt ). :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen tur att du kunde motstå den impulsen då! :)

      Radera
  4. Jag blev lite besviken på denna, men det är ju lite tufft att följa upp en bok som Ensam på Mars. Gillade den ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det är en svår bok att slå :)

      Radera
  5. Spännande! Har också fått hem den men har inte hunnit läsa än. Men den är planerad för februari :)

    SvaraRadera
  6. Många olika recensioner på denna bok. Gillade ensam på mars och blir lite peppad av din recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen delat! :) Hoppas du kommer tycka om den om du läser den.

      Radera