söndag 31 maj 2015

Tips under veckan

Blev ett lite annorlunda tips den här veckan, men det vart så varmt omtalat! Så även om jag väldigt sällan läser böcker som kan hittas under historiedelen, så blev jag otroligt nyfiken på denna:

"Agneta Horn (1629–1672), barnbarn till Axel Oxenstierna, var självklar gäst när det var dans på slottet. Detta är Agneta Horns självbiografi om ett eländigt och vedervärdigt liv när hon som 28-årig änka med tre små barn ser tillbaka på år av övergivenhet och längtan efter kärlek."
Är det någon som läser mer historieböcker och har läst denna? Eller historieböcker..den är ju en självbiografi, men ni förstår hur jag menar :).

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst den men jag har läst Karin Milles biografi om Agneta Horn som till stor del bygger på hennes memoarer. Lite lättare tryckte jag eftersom sextonhundratalssvenskan kan vara lite snårig. Men oavsett vilken bok ett otroligt fascinerande livsöde och annorlunda att få en kvinnas syn på tillvaron då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter helt klart intressant! :) Har sparat den på min lista på adlibris så den inte glöms bort :)

      Radera