lördag 16 maj 2015

Mylingen & Bjäran av Åsa Larsson & Ingela Korsell (dubbelrecension)


Originaltitel: Mylingen
Serie: Pax (del 3)
Längd: 3h 7min
Uppläsare: Morgan Alling

"Del tre i serien tar vid precis där Grimmen, den andra boken i serien, slutade. De utvalda bröderna Viggo och Alrik har kämpat mot en kyrkogrim, och Alrik är svårt skadad. Onda krafter har angripit det magiska och hemliga biblioteket. Halloween och Alla helgonsdagen är i antågande – tiden då oknytt och spöken blir extra starka i sina krafter och förmågor. Och nu har en av dem bestämt sig för att utkräva sin hämnd. Hur ska bröderna kunna stoppa det och vem är den där mystiska Iris egentligen…?"

Originaltitel: Bjäran
Serie: Pax (del 4)
Längd: 3h 11 min
Uppläsare: Morgon Alling

"Bröderna Alrik och Viggo har hjälpt en myling som har härjat i Mariefred att få ro, men vad de inte vet är att den mystiska Iris smider sina egna planer. Vem är hon egentligen och vad vill hon med Alrik och Viggo…? Det börjar försvinna saker från invånarna i stan, och Alrik står högt upp på listan över misstänkta. Men vad Mariefredsborna inte vet är att det ligger magi bakom stölderna. Någon har skapat en bjära! Vänskap och syskonrelationer sätts på prov i den fjärde delen i succéserien – Bjäran!"

Jahapp, så nu måste jag vänta flera månader innan jag får fortsätta på den här serien. Jag vill fortsätta nu! Det är inte snällt att avsluta med världens cliffhanger sådär, Åsa och Ingela! Så spännande! Det är sagt förut men jag säger det igen, det spelar ingen roll att den här vänder sig mot 9-12-åringar, jag älskar den! Och kan verkligen säga att andra vuxna också borde läsa den.

Mylingen är helt klart den läskigaste hittills, jag började lyssna på den på kvällen när jag hade släckt ner lägenheten, och det var verkligen nervkittlande! Bjäran är också spännande men inte på samma sätt, den är mer frustrerande också. Jag kommer själv ihåg hur det är att tala sanning men inte bli trodd, har ett väldigt tydligt, otrevligt minne angående det. Det här författarna verkligen fångat perfekt, alla känslor man känner då. 

Nu kan jag bara otåligt vänta på att den femte boken, Gasten, dyker upp till hösten! 

6 kommentarer:

  1. Jag har skaffat de här böckerna till min systerson som är 11 men jag förstår att jag måste läsa dem också! Tack för din lockande text!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Det kan jag verkligen rekommendera att göra! De är till och med ännu bättre när man läser dem som fysiska böcker och får ta del av illustrationerna :)

      Radera
  2. Blev också alldeles nipprig av cliffhangern! Och Mylingen läste även jag på kvällen och tillsammans med illustrationerna lyckades jag till och med bli skräckfilms-rädd. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha men eller hur! Inte snällt att lämna en hängande sådär! Jag vill ju få veta resten nu på en gång!

      Radera
  3. Lyssnade på hela Mylingen (mkt läskig) och 1/4-del av Bjäran i bilen i helgen. Samt lyssnade på Nattmannen (serien om Krabbsjögrund som också rekommenderas varmt). Blir det femte och sista delen i höst? Eller väntar ännu fler strapatser för bröderna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kolla upp den serien, tack för tipset! :) Jag tror det blir fler än 5 böcker i pax-serien!

      Radera