måndag 11 maj 2015

Grimmen av Åsa Larsson & Ingela Korsell


Originaltitel: Grimmen
Serie: Pax (del 2)
Längd: 2h 49min
Uppläsare: Morgan Alling
"Det finns ett hemligt, magiskt bibliotek under kyrkan mitt i Mariefred. Två väktare har vigt sina liv åt att skydda böckerna och den kunskap som vilar däri, men på ålderns höst behöver de hjälp och bröderna Alrik och Viggo är de utvalda. 
Del två i serien tar vid precis där Nidstången, den första boken i serien, slutade. Alrik och Viggo får fullt upp när en best attackerar djur och människor i staden. Är det en hamnskiftare eller en varulv som går lös? Hur ska sådana bekämpas? Och kan man lita på häxmästaren som plötsligt dyker upp i Mariefred för att söka råd i biblioteket?"
Jag läste ju Nidstången när de här två första böckerna i serien kom ut i höstas. Den fanns som läsex på jobbet så jag passade på då, men sen har jag inte tagit mig för att fortsätta läsa serien. Systersonen har Grimmen, men han bor i Kiruna så det är lite svårt att låna den. Men nu blev det en av de böcker jag kunde lyssna på!

Lyssningen startades en kväll förra veckan, i en mörk lägenhet. Och jag vet att de här böckerna är tänkta mot 9-12 år, men alltså jag låg på helspänn i mörkret och lyssnade, och jag är 27. De är så otroligt bra och spännande! Även utan de underbara illustrationerna som de vanliga böckerna har så håller berättelsen och bara suger in mig.
Vid ett tillfälle, som i och för sig inte hade några hemska monster i sig, men däremot elaka människor, så stängde jag faktiskt av ett tag för att jag blev så nervös över vad som skulle hända.

Det är väldigt välkommet även för mig med böcker som bara har spänning i sig, i alla fall hittills. Inget kärlekskrångel här inte! Jag tycker det är uppfriskande och personligen känns det som en bra paus, eftersom de flesta böcker jag annars läser på något vis har det i sig. Det är dessutom perfekt att kunna rekommendera de här böckerna på jobbet när folk kommer in och letar något rakt igenom spännande.

Nu, när jag skriver det här, vilket är torsdag kväll, så ska jag börja lyssna på den tredje boken; Mylingen. Och jag har hört att den ska vara den läskigaste hittills, det låter lovande!

2 kommentarer:

  1. Tyckte denna lät intressant så jag har lagt till den + de andra 4 i min lista på Storytal

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är jättebra! :) lyssnade klart på senaste igår

      Radera