tisdag 12 maj 2015

Mrs Dalloway av Virginia Woolf


Originaltitel: Mrs. Dalloway
Sidor: 209 (Inbunden)
"Mrs Dalloway är en förtjusande kvinna med något fågellikt över sig, lätt och livlig. En sårbar, lyssnande kvinna, fångad i ett nät av plikter - främling för sin omgivning och ändå alltid i centrum.
Denna sommarmorgon i början av tjugotalet är hon tidigt ute för att köpa blommor - i kväll skall hon ha sin stora fest. Londons puls slår redan hastigt: Big Bens dånande klockslag, bussar, bilar, människor från alla jordens hörn.
Det blir kväll - och dags för Clarissa Dalloway fest som hon ordnat för att stödja sin förträfflige man i hans politiska karriär. Huset är fullt med framstående gäster, me ndär finns också hennes stora ungdomskärlek, som kvällen före återvänt till England efter många år i Indien. Peter - fylld av en sällsam bävan, en oerhörd förväntan inför mötet med Clarissa."
Tidigare har jag läst Resan ut av Woolf, och som jag kommer ihåg det tyckte jag bra om den. Även om den tog tid att läsa var det en väldigt bra läsupplevelse.
Tyvärr har jag och Mrs Dalloway lite svårare att komma överens. Det tar ganska länge innan jag kommer in i historien och även när det hänt så är det inget som egentligen griper tag i mig.

Jag kan se att den är väldigt bra skriven, det är ett fint språk och jag uppskattar den mycket för språket. Men själva handlingen påverkar mig knappt alls. Den hoppar mellan olika personer och det finns inga kapitel så det är lite snävt att hänga med i bytena ibland. Men de personer jag gillar bäst är nog en fru och hennes man som har blivit traumatiserad av kriget, de två är intressanta. Men resten..nja, jag fastnar bara inte, och jag är lite ledsen för det. Jag ville verkligen tycka om den!

Nu är det jämnt i alla fall, en bok jag gillat och en jag inte känner något för, så jag kommer inte ge upp Woolf! Jag ska läsa mer i framtiden och se hur det går.

4 kommentarer:

  1. Intressant att vi verkar uppleva boken ungefär likadant! Försöker förstå den riktiga storheten med boken nu bara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker också men jag tror inte jag förstår grejen...

      Radera
  2. Jag vill läsa den är någon gång, men ska nog ta itu med de olästa jag redan har i hyllan av Woolf...

    SvaraRadera