lördag 9 maj 2015

Muminpappans memoarer av Tove Jansson


Längd: 4h 40min
Uppläsare: Mark Levengood
"Muminpappan har skrivit ner berättelsen om sin stormiga ungdom när drontarna var mycket större, ovädren farligare och solskenet varmare än nu. Kanske har han skarvat lite...I de första böckerna om Muminfamiljen nämner Muminpappan då och då att han ska dra sig tillbaka och skriva ner sina minnen från sin ungdom: Om uppväxten på barnhemmet och om det "dålighetsliv" han levt i sin ungdom tillsammans med hattifnattarna. När så pappan en dag blir förkyld sätter han sig och påbörjar detta projekt. Boken är hans denna berättelse, dels en beskrivning av hans vedermödor att skriva den."
Så mysigt det här var att lyssna på! Jag ska erkänna att jag faktiskt inte läst så många böcker om Mumintrollet. Jag såg en tecknad tv-serie om dem när jag var liten, men har varit väldigt dålig på att läsa böckerna. Men nu när jag skaffat Storytel så tänkte jag passa på att ta mig igenom några i alla fall!

Det är egentligen inte så mycket att säga om det här, förutom att det är en väldigt trevlig lyssning. Berättelsen är underbart underlig och rolig. Alla figurer och typer som dyker upp är verkligen speciella och vissa gånger är det svårt att inte fnissa högt på bussen när något hänt.

Mark Levengood är självklart perfekt som uppläsare. Hans röst passar till alla roller och dialekten är så behaglig att lyssna till. Man kunde inte ha valt en bättre person för det!

10 kommentarer:

  1. Tack för tips! Ska testas på sommarens bilresor med barnen.

    SvaraRadera
  2. Har den som fysisk bok hemma, betar av Muminböckerna en efter en, sådär sakta mak :) finlandssvenskarnas finaste kulturarv

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är så mysiga :) Verkligen på tiden att jag tog tag i det :)

      Radera
  3. Jag har inte heller läst så mycket Mumin. Något att ändra på kanske!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt mysig att lyssna på iaf så blir nog mer mumin för mig! :)

      Radera