söndag 10 maj 2015

Tips under veckan

Den här veckan har jag en bok som jag bara sett i hyllorna på jobbet. Titeln gjorde mig nyfiken så jag var tvungen att kolla upp vad den handlade om. Och sedan var jag fast, så det var hyllorna som tipsade mig den här gången!

Boken är:

"Året är 1931. Trebarnsmodern Asta Eicher är ensam och i penganöd efter att hennes make plötsligt gått bort. Via en kontaktannons börjar hon brevväxla med en charmig man vid namn Cornelius Pierson. Han uppvaktar henne och lovar till slut att gifta sig med henne, att sörja för henne och barnen. Asta bestämmer sig för att åka till honom i det lilla samhället Quiet Dell. Barnen ska komma efter.
Några veckor senare hittas hela familjen Eicher död, mördad och nedgrävd under Piersons garage. Medan samhället skuldbelägger Asta för hennes bristande omdöme, blir den unga journalisten Emily djupt engagerad i familjens öde, särskilt den yngsta dottern Annabels – en flicka med brådmogen fantasi och sinne för det magiska. Hon bevakar rättegången och beslutar sig för att själv utreda vad som hänt. Mördaren, vars riktiga namn är Harry Powers, är en gåta. Vad driver honom och hur har han lyckats byta identitet så många gånger?
Historien om Quiet Dell är en skönlitterär skildring av ett fall som på sin tid var mycket uppmärksammat. Det är ett laddat drama, där Phillips ger liv åt de människor som berördes och drabbades."
Jag tycker den låter otroligt bra och intressant. Det som fångar mig mest är kanske att det är en skönlitterär bok om ett verkligt fall. Sådant blir jag alltid lite extra nyfiken på att läsa.

2 kommentarer:

  1. Gud, vilken obehaglig typ! Det var tydligen rätt vanligt med så kallade lonely hearts killers under en period. Men jag blir nyfiken på boken, tack för tipset :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag lärt mig något nytt! Visste inte att de kallades så :) Det ska jag googla lite mer :). Men visst verkar den intressant! :)

      Radera