tisdag 19 maj 2015

Fiktiva favoritdjur


Idag var jag tvungen att hänga på Kulturkollos tisdagsutmaning som består i att man ska skriva om sitt fiktiva favoritdjur (även om det blir ett lite sent svar).
En av mina favoriter sedan många år tillbaka är Windy, vildhästen som Elyne Mitchell skriver om.
Varför kan man fråga sig?
Ja av någon anledning fastnade den karaktären hos mig, riktigt ordentligt, när jag läste böckerna i...mellanstadiet tror jag. Jag vet inte hur många gånger jag lånade om dem på biblioteket.

Jag blev så fäst vid Windy att jag till och med gjorde en egen version av honom i en lek jag och min dåvarande bästa vän hade. Vi hade väldigt, väldigt många karaktärer att spela var i den leken, men Windy var och förblev min favorit bland alla mina. Han var ledaren, beskyddaren, den goda, osv.

Den här leken är nog en anledning att jag fortfarande håller Windy så kär i minnet. För leken betydde mycket för mig då, det var vårt eget Narnia kan man säga. Vi lekte den bara på vintern, utomhus, då var det brottning i snöhögar, långa springturer, allt möjligt. Det var magi.
Därför blir Windy mitt svar den här gången.

16 kommentarer:

  1. Åh Windy! Vi hade kunnat leka roliga lekar ihop hör jag! ;)

    SvaraRadera
  2. Okänd bok för mig. Kul att ni använde bokfigurerna i rollekarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja min dåvarande bästis "huvudperson" hette Black Beauty, så vi var väldigt inspirerade av böcker :)

      Radera
  3. Den här boken har jag missat helt, men kul att du också har en häst som favvis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt inte träffat så många som känner till den tråkigt nog! :)

      Radera
  4. ett starkt och fint barndomsminne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh ja, det är ett av de finaste :)

      Radera
  5. Windy läste jag nog aldrig om, men andra hästböcker slank ner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde det för mig också, var med i Pollux ett tag, men Windy är bäst :)

      Radera
  6. Så mysigt det låter! Det påminner om mig och Silver! Jag älskade böckerna om Britta och Silver, mycket för att Silver påminde så mycket om min egna häst. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De läste jag faktiskt aldrig! Jag föll mer för vildhästarna :)

      Radera