tisdag 26 maj 2015

Hur du tränar din drake av Cressida Cowell


Originaltitel: How to train your dragon
Serie: Hicke Hiskelig Halvulk III (del 1)
Längd: 4h 4min
Uppläsare: Robert Gustafsson
"En riktig viking ska kunna tämja en drake. Därför måste Hicke och de andra vikingasönerna ta sig in i drakarnas barnkammare och hämta varsin drakbaby som de kan öva sig på. Eftersom Hickes pappa är hövding förväntas Hicke vara extra modig. Men Hicke varken känner sig eller ser ut som en hjälte. Bortsett från hans röda hår förstås, som står rakt upp hur mycket han än blöter det med havsvatten. 
Som tur är kan Hicke något som ingen annan kan, drakspråket. En kunskap som visar sig komma väl till pass när ovädret brakar loss och de gamla drakarna ute i havet vaknar."
Efter att ha sett filmen kände jag mig sugen på att lyssna på den här boken, eftersom jag hört att de skulle vara väldigt olika. Och wow, det är ungefär bara namnen som stämmer överens. Resten är helt annorlunda från film och bok.

Jag måste erkänna att jag faktiskt gillar filmen bättre, vilket kan ha mycket att göra med att jag avgudar minspelet hos Hickes drake i filmen. Det är underbart och får mig att pipa av lycka flera gånger.
Draken i boken är inte riktigt lika...imponerande kan vi väl säga.

Men, det är ändå en spännande och ganska rolig bok. Även om den också är lite "värre" än filmen på vissa sätt. Den är inte lika söt och charmig kan man säga. Gustafsson gör ett toppenjobb med alla olika röster, de blir verkligen personliga och det är lätt att hålla isär karaktärerna tack vare det.

Sedan fick jag veta att det är David Tennant som gör rösterna i den engelska uppläsningen och blev lite ledsen för att jag lyssnade på svenska...Kanske får testa nästa bok på engelska!

2 kommentarer:

  1. Barnen gillar boken jättemycket även om de också uppskattar filmen mer, vilket jag också gör. Älskar drakens hundvalpsliknande beteende. :-)

    SvaraRadera