torsdag 28 maj 2015

Currently Reading Tag


Jag har varit och rotat runt på youtube igen efter en tag att göra och hittade till slut den här som heter Currently Reading Tag! Vem som har gjort den har jag glömt bort (jag måste bli bättre på att skriva ner youtube-namnen...).

1. Hur många böcker läser du vanligtvis samtidigt? 
Det här varierar ju väldigt. Ibland har jag bara ro att läsa en bok åt gången. Men just nu håller jag på med...4 olika, varav en är en ljudbok. Då är det en skönlitterär jag läser hemma, en faktabok jag läser hemma, en ljudbok på bussen och så en deckare på rasterna på jobbet!

2. Om du läser mer än en bok, hur bestämmer du när du ska byta mellan böckerna (läser du ett speciellt antal sidor i en innan du byter till den andra?)? 
Nej inget speciellt sidantal, som det nog går att lista ut i fråga ett byter jag bok beroende på vart jag befinner mig under dagen :). De två böcker jag har igång hemma hoppar jag mellan beroende på humör, just nu har faktaboken fått ligga och vila ganska länge till exempel.

3. Byter du någonsin bokmärke när du är en bit in i en bok? 
Nej, det har jag nog inte gjort. Förutom om jag råkar tappa bort det bokmärket jag använder, då måste jag ju hitta ett nytt.

4. Vart förvarar du boken du läser just nu? 
De två jag läser hemma ligger oftast uppe på bokhyllan eller i sängen. Ljudboken är i mobilen och deckaren ligger i fikarummet på jobbet!

5. Vilket tid under dygnet spenderar du mest tid med att läsa? 
Eh...alltid. Det spelar ingen roll vilken tid. Jag försöker få ut det mesta av lästiden på dagarna så.

6. Hur länge läser du vanligtvis i ett svep?
Det beror på hur mycket tid jag har på mig och hur bra boken är! Raster som är 30 eller 60 minuter, då läser jag hela rasterna samtidigt som jag äter. Hemma kan jag läsa i timmar.

7. Läser du inbundna böcker med "dust jacket" på? 
Ja jag kom inte på vad dust jackets heter på svenska så jag kunde inte översätta det bra! Omslagen? Är det bara så? Nå i alla fall, ja det gör jag. Orkar inte ta av dom.

8. Hur läser du vanligtvis? Sitter, ligger, osv? 
Jag sitter vanligtvis med massa kuddar bakom ryggen!

9. Tar du med dig boken du läser överallt? 
Nej, eftersom jag byter bok när jag byter omgivning! En bokkameleont...

10. Hur ofta uppdaterar du dina framsteg i boken du läser på goodreads? 
Jag har inte goodreads så aldrig!

11. Vem vill du tagga? 
Dig! Precis just du som läser det här, du är taggad!

16 kommentarer:

  1. Denna måste jag ju också göra. :D

    SvaraRadera
  2. Den kanske jag lånar någon dag framöver :)

    SvaraRadera
  3. Denna gör jag direkt :) Ekar lite tomt med inlägg i dag så tack för att du fixar sånt här!!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker "dust jacket" är ett mycket roligare ord än det svenska tråkiga "skyddsomslag", så tycker inte det gör något att det inte blev översatt till svenska. ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Skyddsomslag", så heter det ja :p Haha det blev verkligen totalstopp i hjärnan när jag skulle försöka :p

      Radera
  5. Den här dyker nog upp på min blogg också kanske på måndag :) roligt ! och OJ så fin gif i början på inlägget !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! :) Ja visst är den! Var tvungen att spara den när jag hittade den :)

      Radera
  6. Jag kände mig manad att göra den här nu på morgonen :-)

    SvaraRadera
  7. http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/2015/may/currently-reading-tag.html

    Här har du mina svar ;)

    SvaraRadera
  8. Jag lånar den här! :)

    SvaraRadera