måndag 1 juni 2015

Mistborn: Sista riket av Brandon Sanderson


Originaltitel: Mistborn: The Final Empire
Sidor: 742 (Inbunden)
Serie: Mistborn (del 1)
Recensionsexemplar: Från Modernista, tusen tack!
"I tusen år har aska fallit från himlen,, inga blommor har blommat och täta dimmor har gjort nattens mörker fruktat. Det är en värld av lidande där den evige och odödlige Överstehärskaren styr genom ett antal aristokratiska familjer. Vanligt folk är dömda att leva i underkastelse och arbeta som slavar.
Men mitt i all hopplöshet dyker Kelsier upp, en överlevare från de hålar dit Överstehärskaren skickar dem som han dömt till döden. Kelsier har allomantiska förmågor - en rad magiska styrkor som nästan bara aristokratiska besitter - och en plan om hämnd och frigörelse.
Samtidigt stryker Vin en ung tjej som är medlem i ett tjuvgäng, runt på gatorna i huvudstaden. Även hon är allomantiker - men vet inte själv om det förrän Kelsier drar in henne i sina planer. För att Kelsier och Vin ska lyckas störta Sista riket är det mycket som måste gå i lås. Inte minst måste Vin lära sig att bemästra sina allomantiska krafter..."
Aaaaah! Alltså den här boken! Det här är ett recensionsexemplar jag har bett om från Modernista. Anledningen till att jag efterfrågade det var att jag enbart, verkligen enbart, hört bra saker om den på booktube. ALLA hyllar Sandersons böcker, så det är klart att jag blev nyfiken. Och lite nervös när jag fick den... vi vet ju hur det är med att ha så höga förväntningar.

Men förstår ni när glädjen när den var precis så bra som jag trodde?? Kanske till och med bättre! Jag läser inte så mycket ordentlig fantasy, som jag tror jag nämnt tidigare. Världarna känns ofta så komplicerade och det känns inte som att jag kommer in i berättelserna på ett bra sätt.
Det var inget problem här! Jag förstod världen, jag förstod magin, jag förstod och jag älskade det!

Karaktärerna är så välskrivna, både de goda och onda, och de mittemellan. Kelsiers gäng, där Vin till slut ingår, blir som mina vänner medan jag läser. Speciellt Kelsier och Vin själva. Där här vi två personer jag verkligen gillar och bryr mig om under tiden som sidorna flyger fram. För flyger fram gör dem, låt inte bokens sidantal avskräcka dig! Den här är värd att läsas.

Handlingen är intressant och spännande. Jag känner med dem som kämpar för att göra världen till ett bättre ställe. De som vill ge det vanliga folket en chans till frihet, vilket självklart är svårt efter tusentals år av förtryck. Kelsier har fullt upp med att försöka få fram deras kämpaglöd och tro på sig själva.

Sanderson knockade mig helt med en vändning i slutet, jag kan inte skriva något om det men har ni läst boken tror jag ni förstår vad jag menar. Det var jag inte beredd på och lite ondskefullt gjort var det! Men på ett genialiskt sätt. Jag satt med tårar i ögonen samtidigt som jag flinade för att det var så snyggt och smart gjort.

Det är väldigt tydligt att jag precis har läst en av böckerna som kommer hamna i topp 3 det här året. Nu måste jag bara vänta på fortsättningen...

14 kommentarer:

  1. Jag och min sambo var på bokhandeln nån dag och min sambo höll upp denna bok och ba "Åh, den känns så bra i handen!", haha ;) han är väldigt nyfiken på den i alla fall ~ Jag läser inte heller så mycket fantasy, men jag känner att jag borde bredda mina vyer eller vad man säger. Jag läser säkert olika genre ändå, men vissa petar jag nog medvetet (eller omedvetet?) bort, Men det är ju alltid kul att testa på nå nytt och känna efter ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha du kan hälsa sambon att den fortsätter vara bra även efter öppning! :D

      Radera
  2. Jag har den hemma och jag har lite dragit mig för den... Är inte en storgillare att "mycket fantasy", men kanske denna skulle hålla måttet då? Tycker också fantasy ibland blir så komplicerat :D får väl tro på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar som sagt inte heller läsa böcker som är "ordentlig" fantasy eller vad man ska säga. Men den här funkade verkligen! Så tycker absolut du borde testa den :)

      Radera
  3. Denna bok har tom fått min sambo som vanligen inte läser fantasy att faktiskt tycka fantasy är bra! Rätt otroligt att en bok som man har skyhöga förväntningar på faktiskt lever upp till de och dessutom leverera snäppet mer! Slutet är briljant på så många sätt! Nu är det bara den evighetslånga väntan på nästa del....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att han också fastnade fast han är mer som mig och inte läser det så ofta! :) Men den är ju verkligen tokbra, och slutet alltså, gaaaah så bra! Jag är fortfarande helt knockad av det.

      Radera
  4. Jag har boken hemma och känner att jag måste läsa den snart! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är verkligen värd att plocka upp :D

      Radera
  5. Åh jaaa, ondskefullt var det! Har kämpat med recen för jag har svårt att få ner hur jäkla bra den är! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett ondskefullt geni är han! :) Jag hoppas de andra två delarna kommer vara lika bra :)

      Radera
  6. Den här vill jag verkligen läsa, ja böcker av Sanderson över huvud taget.

    SvaraRadera
  7. Måste verkligen skaffa denna bok, verkligen alla säger att den är superbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen du borde! ^^

      Radera