torsdag 3 januari 2019

Historieläraren av Matt Haig


Originaltitel: How to Stop Time
Sidor: 379 (Inbunden)
"Tom Hazard bär på en hemlighet. Av allt att döma är han en högst ordinär 41-åring, men han har i själva verket levt i århundraden. Från den elisabetanska eran genom 1920-talets jazzålder i Paris till dagens London. Han har sett världen förändras så många gånger, men det enda han längtar efter är ett vanligt liv. Tom är kvasi-odödlig. På 13, 14 år åldras han endast ett. Han har med åren blivit en outsider, en betraktare av världen utifrån, förundrad och kritisk. 
Han följer franska revolutionen, fascineras av Facebook och hänger med Zelda Fitzgerald och Josephine Baker. Det enda han inte får göra, det enda förbjuda, är att bli kär. Som historielärare på en grundskola i London har han hittat det perfekta jobbet: han kan lära barnen om häxjakten, världskrigen och andra stora historiska händelser. Han försöker på så sätt att tämja det förflutna, som alltid riskerar att komma ikapp honom, och komma över förlusten av sin sedan länge försvunna dotter."
Den här har jag varit nyfiken på ända sedan den kom ut, sedan läste en kollega den och tyckte den var riktigt bra och då blev jag ännu mer sugen på att läsa den. Men det blir som det blir, andra böcker kommer i vägen och tiden rinner i väg. Men, äntligen, i december blev den läst!

Och det är jag väldigt glad för. Det är en otroligt fin berättelse tycker jag. Tom är en karaktär som är lätt att fastna för och jag tycker om att följa hans liv. Det är inte lätt och de problem han får utstå på grund av att hans utseende knappt åldras är ibland riktigt hemska att läsa om. Ni kan ju tänka er vad en person som inte åldras kan få utstå i en tid när allt ovanligt kopplas till häxor och de helst ska brännas på bål?

Berättelsen hoppar mellan nutid då Tom jobbar som historielärare och minnesbilder från hans långa liv. Hans första kärlek, misstänksamheten om han stannade för länge på en plats, försöken att hålla sig utanför samhället och bara flyta med egentligen utan att fästa sig vid några andra människor. Samtidigt letar han hela tiden efter sin dotter som åldras på samma sätt som honom. Hon försvann från sin mamma för väldigt länge sedan och det som håller Tom igång är tanken på att hitta henne.

Det är svårt att inte bli berörd av hans historia och det får en verkligen att tänka på tid. Hur bra vore det egentligen att leva "för alltid"? När alla andra runt omkring lever som vanligt och bara försvinner från en till slut. Då förstår man verkligen hans försök att inte skapa relationer med andra.

Jag har tidigare läst Skäl att fortsätta leva av Haig, en självbiografi där han skriver om sin deppresion och ångest. Något helt annorlunda mot Historieläraren alltså. Men jag kan verkligen rekommendera båda två. Han är en riktigt bra författare och jag ser fram emot att läsa fler av hans böcker i framtiden!

13 kommentarer:

  1. Jag tyckte också väldigt mycket om den här boken. När du skriver att författaren upplevt ångest och depression blir jag inte förvånad. Han verkar vara en person som reflekterar och går på djupet i stort och smått, vilket gör honom till en extra spännande författare, men jag kan också tänka mig att det vore mentalt mycket enklare att bara köra på med livet och inte fundera så mycket. Boken satte igång otroligt många tankar hos mig, men han hade förpackat dem så fint att det bara blev mysig läsning, men för honom som antagligen grubblat mycket på existentiella frågor måste det vara jobbigt. Jag kommer att vilja läsa mer av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att han verkar vara en person som tänker mycket! Kanske är bra att han kan få ut det i skrift så här? :)

      Radera
  2. tyckte om denna, spännande tidsresa

    SvaraRadera
  3. Jag har läst några böcker av Matt Haig men inte hunnit med denna än. Kanske i år? Senast var det Notes on a Nervous Planet, som handlar om hur dagens samhälle påverkar vårt mentala välmående. Den var otroligt intressant och han skriver ju så jäkla bra också.:)

    SvaraRadera
  4. På svenska utkommer "Anteckningar från en orolig planet" i april, den ser jag framemot att läsa. :)

    SvaraRadera
  5. Den här vill jag verkligen läsa. Jag önskade mig den i julklapp men fick andra böcker istället så den ligger kvar på min önskelista hos bokhandeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas den hittar hem till dig snart! :)

      Radera
  6. Åh, den boken är så bra! Vill läsa mer av den författaren.

    SvaraRadera
  7. Intressant. Vad tyckte du om slutet? Jag tyckte den var så hastig och lustig på nåt sätt. Boken hade liksom ett visst tempo och sen bara rusade slutet förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att tempot verkligen blev annorlunda! Det blev väldigt mycket action på en gång om man jämför med resten av boken. Men jag tyckte inte att det störde så mycket, kanske för att jag verkligen gillade resten av berättelsen så pass mycket :)

      Radera