torsdag 24 januari 2019

Världarnas krig av H. G. Wells


Originaltitel: The War of the Worlds
Sidor: 221 (Pocket)
"H. G. Wells chockerade världen med sina fasansfulla marsianska varelser som invaderade jorden och satte skräck i invånarna i England. Med naiv förvåning och nyfikenhet närmar sig människorna i den lilla staden Woking de främmande cylindrar som landat i landskapet då helt ovetandes om den förödelse som skulle komma."
Det här är helt klart en av mina favoriter som jag läst i min klassikerutmaning! Den var riktigt bra och fascinerande.

Wells har inte bara skrivit om en invasion av jorden, han har verkligen gett en beskrivning av livet på Mars och hur det uppkom som får hela berättelsen att kännas trovärdig. Det gör det hela lite läskigt att läsa faktiskt. Det är från en överlevares perspektiv vi får veta vad som hänt, varför marsinvånarna beslöt sig för att invadera jorden, hur allt gick till när de dök upp och hur det verkade som att människornas tid på jorden närmade sig sitt slut. Från att ha varit nyfikna och uppspelta över att något från rymden dök upp på jorden, till ren och skär panik när de varelserna började sprida död omkring sig.

En sak jag tänkte på medan jag läste var att den inte känns så pass gammal som den faktiskt är. Den gavs ut i slutet på 1800-talet. Det är ganska länge sedan! Och det var inget som jag tyckte märktes speciellt mycket under läsningen.

Jag är riktigt glad över att jag har läst den!

19 kommentarer:

  1. Borde också läsa denna! Det är ju en typisk berättelse alla vet om, men få har läst. Och kul när äldre böcker fortfarande funkar att läsa, för ibland kan de vara riktigt jobbiga och långdragna (typ Oscar Wilde med +10 sidor för att beskriva hur ett rum ser ut....).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja håller med! Ibland är de riktigt sega men den här funkar väldigt bra :)

      Radera
  2. Låter riktigt bra. Jag har valt den för februari som klassikerutmaning. Jag måste läsa Hans nåds testamente för januari först ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir spännande att höra vad du tycker om den sen!

      Radera
  3. Har precis läst ut den nu ikväll! Och jag tyckte väldigt mycket om den! :) Stundtals hade jag lite svårt att lägga ned den, ville veta hur den slutatde. Och jag kände likadant som du, att den inte verkade så gammal som den är. Förstår att den orsakade stor uppståndelse när den kom ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du också tyckte om den :D Vore kul att höra radioteatern också som orsakade panik!

      Radera
    2. Ja det skulle vara riktigt kul! Även om jag håller med dig och Monika om att ingen skulle gå på det idag ;) Men skulle vilja läsa Tidsmaskinen också.

      Radera
    3. Tidsmaskinen har jag oläst i hyllan! :)

      Radera
    4. Åh härligt! :D Hoppas den är lika bra!

      Radera
  4. Den här läste jag någon gång i mitten av 80-talet och jag tror minsann inte jag kommer ihåg någonting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du hört radioteatern? :)

      Radera
    2. Jag har bara hört början på den och jag tror inte någon hade gått på det i dag :)

      Radera
    3. Nej det tror inte jag heller! Utan att ens ha hört den :)

      Radera
  5. Den här låter ju bra, får genast åka in på min "klassikerattläsalista"

    SvaraRadera
  6. Så kul att se denna här. Jag läste Världarnas krig och presenterade den på gymnasiet. På den tiden, det här var en tid sedan, så var science fiction inte särskilt populärt bland svenskalärare, så det var kanske inte det smartaste valet, men jag hade en science fiction-period, och generellt tycker jag att ungdomar (och vuxna) ska läsa det som de tycker om. Hur som helst, jag gillade idén i boken och som du perspektivet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller verkligen med om att man ska läsa det man tycker om! Annars tar det ju bort hela nöjet och det vore väldigt trist om läslusten försvann.

      Radera