måndag 7 januari 2019

Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett


Originaltitel: The Secret Garden
Sidor: 240 (Inbunden)
Ålder: 9-12
Illustrationer: Robert Ingpen
"Föräldralös, sjuklig och bortskämd skickas lilla Mary Lennox från Indien till sin farbrors ensliga hem i det avlägsna England. Den ensamma flickan försöker anpassa sig till sitt nya liv, men vad är det för hemska skrik som väcker henne om nätterna? 
Snart vänder Marys lycka och mysterierna klarnar. Hon får vänner - den snälla husjungfrun Martha, den härlige, okuvlige djurtjusaren Dickon och den buttre gamle trädgårdsmästaren Ben Weatherstaff. Och när hon finner nyckeln till en hemlig trädgård som varit låst i tio år öppnas en helt ny förtrollad värld för henne. Precis som trädgården börjar komma till liv igen och så sakteliga visar upp sina hemligheter, så börjar också Mary blomstra och finna glädje och lycka."
Det här är en bok jag har hört så mycket gott om under åren. Många verkar ha läst den som barn och älskat den. Men för mig var det här första läsningen, vid nästan 31 års ålder. Det fungerade lika bra det kan jag säga! Det var decembers klassiker och jag lyckades med nöd och näppe läsa ut den innan månaden var slut på grund av en förkylning som däckade mig.

Först är Mary ganska svår att tycka om, men det förstår man verkligen när hon alltid har fått som hon vill bara för att hennes mamma ska slippa höra henne skrika och gråta. Då blir man lätt bortskämd och ganska otrevlig. Men vilken karaktärsutveckling hon gör! Så fort hon kommer till sin farbrors hem i England börjar saker hända, sakta men säkert. Hon får lära sig att klara av saker själv, som att klä på sig utan tjänare som hjälper, och vara ute och leka i naturen, äta maten som sätts fram och kanske det viktigaste, att det faktiskt går att tycka om människor även om de inte alltid lyder ens vilja.

När hon hittar sin hemliga trädgård lever hon verkligen upp och det är så fint att följa den resan. Hur hon för första gången hittar något att vara glad över på riktigt. Något som hon kan arbeta med och se resultat av. Och när hon får vänner blir jag riktigt varm i hjärtat för hennes skull.

Berättelsen förhöjs ännu mer av de underbara illustrationerna som finns i den här utgåvan. Ska ni skaffa Den hemliga trädgården så rekommenderar jag verkligen att ni letar upp den och njuter av både berättelsen och bilderna. 

12 kommentarer:

  1. jag har en vackert illustrerad bok:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2015/11/the-secret-garden.html

    SvaraRadera
  2. Aldrig hört talas om den här boken men den verkar väldigt mysig!
    Blir helt klart sugen på att köpa den och läsa. Kul med såna böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du blir så nyfiken på den! :D

      Radera
  3. Va roligt att du tyckte om den! Jag var också 31 när jag läste den första gången. :D Jag tyckte verkligen om hur naturen och djuren har en sån viktigt roll för glädje och hälsa i den. Skulle vilja hitta en hemlig trädgård själv..hihi ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det skulle jag också vilja! :D

      Radera
  4. Den här kan jag utantill. Läste den första gången när jag var 7-8 år gammal och sedan hundra gånger till. Underbar! När den där utgåvan kom ut (som du visar på bild) så köpte jag den fast jag redan har boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du gjorde det! Den är så fin :)

      Radera
  5. Den här boken tycker jag mycket om! Jag har den illustrerade utgåvan på svenska och en bok på engelska som är betydligt mindre i formatet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore kul att läsa den på engelska någon gång! :)

      Radera