måndag 21 januari 2019

Tintins äventyr. Blå lotus av Hergé


Originaltitel: Le lotus bleu
Sidor: 62 (Kartonnage)
Serie: Tintins äventyr (del 5)
"Tintin och Milou fortsätter sin asiatiska resa till Shanghai i Kina, för att försöka lösa mysteriet med farao Kih-Oskhs cigarrer. Tintin räddar den lille pojken Tchang Tchong-Jen från att drunkna, och de blir goda vänner. Jakten på narkotikaligan leder dem till tillhållet Blå lotus, där det står klart att skumma saker försiggår."
Det gick inte att vänta länge med att fortsätta läsa om Tintin och Milou. Blå lotus är en direkt fortsättning på Faraos cigarrer så för att få veta hur allt skulle sluta var jag tvungen att läsa vidare!

Något jag är förvånad över är hur pass mörka de faktiskt är vissa stunder, Milou är nära att bli halshuggen, folk försöker mörda Tintin i princip hela tiden och han har dömts till döden två gånger i de här två böckerna! Jag har ju som sagt inte läst Tintin alls tidigare men hade inte förväntat mig att de skulle vara så pass "grymma". Inte för att det är dåligt, det gör dem verkligen spännande att läsa.

Nu är den här historien avslutad och jag har nya äventyr att se fram emot i Det sönderslagna örat.

6 kommentarer:

  1. Ibland är namnen riktigt roliga. Haddock betyder som bekant lake. Ibland är de luriga på ett annat sätt. Vems är cigarrerna? Jo Kih-Oskhs. Läser man det namnet högt så blir det självklart att det kan finnas cigarrer där! :D

    SvaraRadera
  2. Älskar Blå lotus! En av mina favoriter. Ja, alltså jag är stor Tintin-beundrare och har alla hans album (i flera utgåvor vardera). Rackham den röde, säger jag bara!

    SvaraRadera
  3. Jag har sett en av filmerna, riktigt bra, men aldrig läst serien. Det borde jag kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker så här efter två album att de är värda att läsa :D

      Radera