torsdag 10 januari 2019

Tintins äventyr. Faraos cigarrer av Hergé


Originaltitel: Les cigares du pharaon
Sidor: 62 (Kartonnage)
Serie: Tintins äventyr (del 4)
"Tintin och Milou är på en semesterkryssning. Ombord träffar Tintin på för första gången på sin blivande ärkefiende Roberto Rastapopoulos. Tintin blir också bekant med detektiverna Dupond och Dupont, samt möter den snurrige professorn Filemon Syklon. Syklon erbjuder honom att följa med och utforska en faraons grav i Egypten. 
Men någon gömmer kokain i Tintins byrålåda och han blir anhållen av Dupond och Dupont. Tintin och Milou rymmer och tar sig i land. Här träffar de åter professor Syklon och de beger sig till faraonens grav, som utan att de vet om det tjänar som högkvarter för ett internationellt knarksyndikat."
Min allra första Tintin-bok! Jag fick den i julklapp några dagar efter julafton och läste den på nyårsafton. Det var en riktigt mysig upplevelse! Julklappen bestod av den här och tre till så jag ser fram emot att fortsätta läsa om Tintins äventyr. Tänk att jag har missat det så länge. 

Eftersom jag har en strävhårig foxterrier, precis som Tintin har, tycker jag självklart det är extra kul att läsa om Milou. Något jag däremot inte visste är att han pratar i serieböckerna! Ingen förstår honom men han har egna pratbubblor, det gjorde mig barnsligt förtjust att upptäcka. Ibland är det verkligen kommentarer som jag kan tänka mig att Nitro (min foxis) skulle klämma ur sig om han bara kunde. Många charmpoäng där.

Själva äventyret är spännande och lättläst. Jag tycker mycket om Hergés illustrationer som ibland verkligen är fullpoängare. En som fick mig att skratta högt var en ruta där en tiger som verkar sugen på att äta upp Tintin och hans vänner blir avväpnad med hjälp av en tvångströja! Minen på den tigern var underbar.

Det ska som sagt bli väldigt roligt att läsa vidare, nästa del är Blå lotus.

8 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om att läsa Tintin när drt begav sig, även om väl Tintin i Kongo har passerat bäst före-datumet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag hört folk prata en del om :)

      Radera
  2. Åh, jag älskade Tintin när jag var yngre och jag gillar honom fortfarande! Ditt inlägg fick mig till att ta fram mina Tintin-böcker och läsa dom igen.

    SvaraRadera
  3. Mina favoriter är Tintin i Tibet och Castafiores juveler. Haddock är ju helt underbar! Och svordomarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha har förstått att han kan sina saker när det gäller svordomar! :D

      Radera
  4. Kul att du gillade den! Jag hade faktiskt glömt att Milou har egna pratbubblor, borde nog söka fram mina gamla Tintinböcker nu :D

    SvaraRadera