onsdag 9 januari 2019

Varsel i mörkret (Novellsamling)

Originaltitel: Shining in the Dark
Sidor: 230 (Inbunden)
"Sedan 1996 har svensken Hans-Åke Lilja drivit Lilja's Library - The World of Stephen King, en av världens största sajter med nyheter om Stephen Kings böcker och filmer. Utöver nyheter och recensioner har Lilja genom åren intervjuat inte bara King själv, utan även många i teamet kring författaren. En smått unik prestation. 
Vid sajtens 20-årsjubileum satte Lilja igång med att sammanställa en antologi med den sorts skräck han älskar och vuxit upp med. Resultatet blev boken SHINING IN THE DARK. Givetvis medverkar King själv med en novell som inte är lätt att få tag i och som inte finns med i några av hans novellsamlingar. Novellen The Blue Air Compressor har tidigare enbart publicerats i tidningarna Onan Magazine (1971) och Heavy Metal (1981). Boken innehåller sammanlagt tolv noveller, varav några specialskrivna. Till exempel medverkar John Ajvide Lindqvist med The Keeper's Companion som skrivits enkom för antologin. Vidare finns texter av bland andra Brian Keene, Clive Barker, Ramsey Campbell och nyligen avlidne Jack Ketchum.
Den svenska utgåvan "Varsel i mörkret" trycks i 666 numrerade exemplar och novellerna har översatts av svenska författare som Cia Sigesgård (Inga kelgrisar, inga styvbarn), Helena Dahlgren (100 hemskaste), Johannes Pinter (De mörkermärkta) och Madeleine Bäck (Vattnet drar). 
Det är alltså en exklusiv samlarbok som hör hemma i bokhyllan hos varje skräckälskare."
För det första, den här boken är så snygg. Jag älskar omslaget! Både framsida och baksida som hänger ihop. Den creepy typen som tittar på en och alla detaljer är fantastiska! Så snygg!

Nu när jag har öst lite kärlek över utseendet så ska vi självklart prata om själva boken också. Det är alltså en novellsamling med skräckberättelser. Den sortens noveller jag tycker allra bäst om har jag ju kommit fram till under åren. Här finns en härlig blandning, både riktigt korta och några som är lite längre. Det jag brukar ha problem med när det kommer till noveller är just att jag inte hinner försvinna in i dem när de är så korta, kanske är det också en av anledningarna till att mina favoriter i den här samlingen är två av de längsta, Dragen till ljuset av Kevin Quigley och The Keeper´s Companion av John Ajvide Lindqvist. Båda två riktigt obehagliga och bra på helt olika sätt!

Det var väldigt roligt att tolv av de tretton berättelserna var nya för mig. Den enda jag har läst tidigare är Det skvallrande hjärtat av Edgar Allan Poe, som så klart är lite av en klassiker och väldigt bra den också.

Stephen Kings egna novell i samlingen hade jag aldrig ens hört talas om, den skrevs redan 1971 och har alltså några år på nacken. Hans huvudkaraktär är inte alls trevlig och hur han framställer kvinnan i berättelsen är, precis som Helena Dahlgren säger i sitt förord, problematiskt och troligtvis skulle King inte ha beskrivit henne på samma sätt idag (den skrevs redan 1971). Han har gjort lite skumma val med att själv som författare hoppa in och kommentera berättelsen under tiden som allt utspelar sig och det var lite ovant att läsa något i den stilen men jag gillade den ändå i stort.

Jag tänker inte gå igen alla noveller här utan nöjer mig med att konstatera att jag är glad att jag har boken i min samling! Vilken tur att den fick så mycket stöd på kickstarter att den kunde översättas och tryckas på svenska!

6 kommentarer:

  1. Jag var sugen på den här boken men samtidigt lite tveksam då jag inte är så förtjust i noveller (just som du skriver så känner jag att man inte hinner komma in i berättelsen förrän den är slut). Dock verkar den ju fortfarande intressant när man läser din recension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av någon konstig anledning funkar skräck bra i novellform för mig!

      Radera
  2. Jag är jättesugen på att läsa den här boken, älskar novellsamlingar och den där Stephen King novellen alltså...hmm.. Han har ju lite konstiga saker för sig i sina äldre böcker/noveller. Han är ju verkligen en man av sin tid om man säger så. Omslaget är ju helt fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han är absolut inte perfekt men det var en spännande novell trots brister! :) Och de andra som var riktigt bra gör boken väldigt läsvärd! :)

      Radera
  3. Elza från Elzas Bokhylla skrev det där.. vet inte varför jag blev "Unknown" hahaha

    SvaraRadera