torsdag 17 januari 2019

Törst av Andreas Ek


Originaltitel: Törst
Längd: 12t 20min
Uppläsare: Ludvig Josephson
Serie: Raseri (del 2)
"Kampen för överlevnad sätts på sin spets i efterdyningarna av virusets framfart när ett nytt hot gör sig gällande. De som inte har smittats förstår snabbt att om de ska överleva måste de hålla sig undan när solen går ned. Det är när mörkret faller som de kommer fram. De förändrade."
I december lyssnade jag på Raseri som är första delen i den här serien. Den var riktigt spännande och det var ett självklart val att fortsätta med andra och sista delen, Törst. Världen har verkligen kraschat efter att ett virus spridit sig, folk blir galna av raseri och i den här andra delen har det gått ännu längre; de har förändrats helt, och de är törstiga. Natten är ingen säker tid för de överlevande.

Vill man ha böcker där det händer saker och spänningen är på topp hela tiden kan jag verkligen rekommendera de här två. Det blir aldrig tråkigt och timmarna när man lyssnar bara flyger förbi. Ludvig Josephson är dessutom en riktigt bra uppläsare och har en väldigt behaglig röst.

Det är alltid fascinerande att se hur författare av såna här undergångsberättelser löser allt i slutändan. Hur ska världen gå vidare och överleva när det finns ett så extremt hot som hela tiden hänger över dem? Det är kanske inte alltid så lätt att lyckas med men jag tycker att det blir väldigt smidigt och trovärdigt här, precis som själva anledningen till varför folk blev smittade i Raseri var.

Det finns däremot en scen i boken jag inte kommer förlåta Andreas Ek för på ett bra tag. Inte snällt, inte snällt alls, aj mitt hjärta.

Men allvarligt talat så hoppas jag verkligen han kommer med fler böcker i framtiden, även om de skulle råka ha scener som jag inte kommer kunna förlåta honom för!

7 kommentarer:

  1. Alltså det låter bra det här! Efter att jag upptäckte böckerna tack vare din recension av Raseri så blev jag "tvungen" att skaffa hem båda två! :D Ska läsas väldigt snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du blev så sugen på att läsa dem :D Berätta vad du tycker sen!

      Radera
  2. Andreas Ek ska vara snäll mot ditt hjärta, annars får han med mig att göra! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag kan vara okej med hjärtekross så länge det är i böckerna :D

      Radera