fredag 5 augusti 2016

Veckans bokbloggsjerka


Fredag och dags att vara med på jerkan hos Annika igen. Lite sent eftersom jag helt glömde bort att det faktiskt var fredag i morse.
Veckans fråga är:

"Vad brukar du generellt göra på din semester? Kryper du upp i hängmattan/lägger dig på stranden med en god bok och låter vardagen försvinna, eller är du mer stressad än någonsin under den här tiden? Har du något ”semesterläsningstips” att dela med dig av? Hur skulle en perfekt semester se ut enligt dig?"

Jag har ju inte haft semester i så många år direkt, men de gånger jag har så är det väldigt lugna semestrar. Senaste somrarna har jag varit i syrrans stuga, där spenderar jag tiden med promenader och att läsa. En semester är för mig till för att ladda batterierna, och det gör jag bäst om jag får vara ute i naturen och ta det lite lugnt. Bara strunta i klockan ett tag, inga måsten.

Men om jag nu skulle drömma om en semester på annan ort, så skulle det vara i Skottland, eller på Irland, eller Island. Jag är inte så mycket för att bara åka och sola, jag vill till de här platserna med intressant historia, vacker natur och gamla byggnader. Det är vad som lockar mig!

37 kommentarer:

  1. Håller med om att lugna semestrar är skönast. Det är ju ofta det man behöver. Resa är kul dock men sällan något man blir utvilad av... I alla fall inte jag :P
    Vill också till Skottland, irland och Island. Så vackra och intressanta platser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, det är i alla fall vad jag behöver :P. Vad kul att du också vill till de platserna! :) Har varit i Skottland en gång men vill tillbaka :)

      Radera
  2. laddar batterierna gör en ju i sol (eller åtminstone) ljus och natur. strunta i klockan är underbart. andra årstider reser jag gärna. det blir avkoppling på ett annat sätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja solen är underbar! Den ger mig verkligen energi :)

      Radera
  3. Jag är så lyckligt lottad att jag faktiskt har varit på alla de tre ställena. Fantastiska länder alla tre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det är verkligen lyckligt lottad :) Jag har varit i Skottland men vill så gärna tillbaka :)

      Radera
  4. Lugna semestrar tycker jag bäst om.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle gärna åka till Skottland. Besöka gamla slott och dricka whisky i lagom mängd ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt i Skottland jag började tycka om whisky! Efter en spökvandring fick vi salta kex och whisky för att lugna nerverna, efter det tycker jag om det :P

      Radera
  6. Mmm, natur och klocklöshet är väldigt bra ingredienser i en återhämtande semester. Och läsning förstås!

    SvaraRadera
  7. Känner samma sak jag, solsemestrar med bara strand och bad är inget för mig. Kulturella semestrar och sådana där man upptäcker nya platser är bättre! Samt lugna semestrar. :-) Lite av varje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att kunna besöka platser i lugn och ro kanske är det bästa då :)

      Radera
  8. Island vill jag besöka någon gång. Jag har snöat in lite väl på Storbritannien känns det som men men, det är inte så dumt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storbritannien är ju också fint! :)

      Radera
  9. Låter som en härlig semester! Om jag ska fara utomlands är jag heller inte så förtjust i sol och bad, vill hellre ha upplevelser och historia :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag skulle nog bli ganska rastlös av sol och bad :)

      Radera
  10. Det låter som en oerhört skön semester :) Jag tål inte värme bra, så jag skulle gärna resa till Skottland, Irland eller Island. Plus att naturen är så oerhört vacker. Tänk vilka bilder en skulle kunna ta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket det jag tänker, tänk att hyra en stuga där och ha med kameran och bara spendera dagarna med att fota och läsa? Hur mysigt vore inte det!

      Radera
  11. Visst är det skönast att ta det lugnt på semestern.

    SvaraRadera
  12. Jag älskar att resa, både på solsemestrar och andra resor. Till Irland var vi för några år sedan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh måste ha varit härligt att vara på Irland :)

      Radera
  13. Jag vill också till Skottland, Irland och Island! Vita fläckar på min karta! Och så en pocketbok i handen, förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skottland har jag varit till en gång, det är underbart :) De är så vänliga!

      Radera
  14. Skottland, Irland och Island skulle jag också kunna tänka mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skottland vill jag tillbaka till, var en vecka i Glasgow men jag vill högre upp :)

      Radera
  15. Viktigt att kunna ta det lugnt och ladda batterierna på ledigheten. Naturen är avstressande.

    SvaraRadera
  16. Jag håller med dig, intressant historia, vacker natur och gamla byggnader är vad jag också vill uppleva om jag reser, annars kan jag faktiskt hellre stanna hemma. Att bara ligga vid en pool går helt bort för mig. Med barn har jag fått kompromissa, de vill ju helst bada i pool, men då bokar vi boende på landsbygden där det finns en pool, så det blir lugnt och skönt kring poolen, knappt några andra barn, helt perfekt, jag vill inte lyssna på höga skrik, det är inte semester för mig. Våra barn har fått hänga med på det vi gillar, så vi har bara gjort rundresor även med dem. Men vi brukar ta lugna eftermiddagar, med bad och läsning. Alla glada och nöjda :) Bland annat i Skottland, som är fantastiskt vackert. Vi såg bland annat det gamla loket och vissa platser där tåget passerar i Harry Potter. Jag har lagt upp våra resrutter i min blogg, kanske kan det inspirera fler att faktiskt våga resa med barn. Island vill jag också till, den naturen verkar ju vara helt unik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också varit i Skottland en gång, ungefär en vecka :). Vi bodde i Glasgow men spenderade några dagar i Edinburgh och gud vad det var vackert där. Vi gick på spöktur under gatorna och var i slottet och jag blev helt kär i den staden. Men jag vill ännu längre upp i Skottland, ut på landet och se gamla slott och ruiner och allt sånt :)

      Radera
    2. Jag skulle vilja besök de platser som nämns i serien Outlander. Vi var i närheten när vi var i Skottland, men då hade jag inte läst eller sett serien, så jag förstod inte vad jag missade ;) Vi var också i Edinburgh, det hade varit kul att göra som ni, gå på spöktur under gatorna!

      Vår resväg såg ut så här: https://justnujusthar.com/2011/07/29/road-trip-skottland-resvagen/

      https://justnujusthar.com/2011/08/04/sagolik-natur-i-beromda-filmers-fotspar/

      https://justnujusthar.com/2011/08/05/mycket-sten-i-skottland/

      Radera
  17. Jag tycker också om lugna semestrar. Jag avskyr att stressa runt på massa aktiviteter bara för att kunna säga att jag varit där. Jag tar hellre några få i lugn takt än massor och med massa stress.

    SvaraRadera
  18. Att åka på en sol och bad semester låter trist, man vill ju se och upptäcka saker i lugn och ro :)

    SvaraRadera