tisdag 2 augusti 2016

I Wrote This For You: Just the Words


Originaltitel: I Wrote This For You: Just the Words
Sidor: 197 (Pocket) 
"I need you to understand something. I wrote this for you. I wrote this for you and only you. Everyone else who reads it, doesn't get it. They may think they get it, but they don't. This is the sign you've been looking for. You were meant to read these words."
Fråga mig inte vart jag såg den här boken från första början, jag kommer verkligen inte ihåg det. Men den har legat på min önskelista på Adlibris i flera år. Det verkar finnas tre böcker i samma serie, och vissa utgåvor har fotografier i sig om jag har förstått det rätt. Det är därför den här har "just the words" med i titeln.

Den är indelad i kapitel; On love found, On being in love, On love lost, On despair, On hope, On Living och On dying. Och varje kapitel har små dikter i sig. Oftast är det flera på varje sida, ibland kommer det någon lite längre som täcker en sida eller två. Men de flesta är korta och lättlästa. Och som kapitlen avslöjar så finns det något för många delar av livet.

Det är väldigt vackert skrivet, men samtidigt med ett lätt språk som inte flyger över huvudet på mig. Sådan poesi har jag svårt för, där jag inte förstår hälften av orden. Jag vill ju förstå för jag vill att det ska få mig att känna något. Och det gör den här boken verkligen. På flera sidor har jag vikt hundöron för att kunna gå tillbaka och hitta favoriter igen.

Någon gång kanske jag skaffar någon av de andra, eller den här fast med fotografierna i. Det vore ganska intressant att se. Här är två av mina favoriter, den första är bara underbar och så rätt. Den andra tyckte jag var söt, gissa vad jag kommer göra i höst när gatubelysningen börjar tändas igen?
"So yes, we could kiss. I could kiss you and you could kiss me. There's no science, plane tickets or clock stopping us. But if we kiss, it will end the world. And I've ended the world before. No one survived. Least of all me."

"If you blur your eyes, the streetlights become hundreds of ghosts going home."

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig hört talas om den men jag läser inte på engelska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns nog tyvärr bara på engelska, än så länge i alla fall :)

      Radera