torsdag 25 augusti 2016

The Shock of the Fall av Nathan Filer


Originaltitel: The Shock of the Fall
Sidor: 320 (Häftad)
"I'll tell you what happened because it will be a good way to introduce my brother. His name's Simon. I think you're going to like him. I really do. But in a couple of pages he'll be dead. And he was never the same after that."
Jag vet inte om jag läste den här boken vid alldeles fel tillfälle, det kan mycket väl vara så. Jag har som sagt läst ganska många på kort tid som behandlar psykisk ohälsa och det blev tungt. Så det var kanske inte rättvist att ta upp den här just nu.

För nu lämnade den mig bara med en "meh..."-känsla. Den är väldigt bra skriven, det kan jag absolut se. Men jag kommer aldrig nära huvudkaraktären, jag börjar aldrig bry mig så pass mycket att jag slukas av historien. Visst vill jag veta vad som egentligen hända med hans bror, men vägen dit känns så lång.

Kanske hade jag tyckt bättre om den om den hade fått vänta i bokhyllan ett tag till. Men nu har den i alla fall fått ett nytt hem hos en på jobbet och jag hoppas att hon tycker om den!

12 kommentarer:

  1. Ganska befriande att läsa din recension i dag, när jag också skrivit en kritisk recension. Extra jobbigt tycker jag att det är när det är svenska författare, som kanske faktiskt påverkas av vad vi skriver om böckerna som de antagligen lagt ned sin själ i. Men antingen ger man boktips, eller så recenserar man, och recenserar man måste även de dåliga böckerna upp i bloggen även om det känns jobbigt. Vi får hoppas att Mattias Edvardssons bok är bättre, jag ser att du läser den nu, och jag skall snart börja med den jag också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska genast hoppa in och kika vad du skrivit om! Men jag håller med, det är lite jobbigt när man vet att författaren kan läsa det man skriver. Men man måste ju vara ärlig, så är det. Man kan inte gilla allt :).

      Radera
  2. Ibland passar inte vissa böcker just vid tillfället man läser dem.

    SvaraRadera
  3. Jag gillade faktiskt inte den här heller..

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Den finns på svenska också, då heter den Chocken efter fallet :)

      Radera
  5. Det kan bli rätt jobbigt att läsa mycket sånt på en gång. Softa med något lättare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir för tungt till slut. Men nu känns det bättre efter lite annat :)

      Radera
  6. Vissa böcker är nog bättre om man läser den vid rätt tillfälle men det är inte alltid man lyckas med det!

    Svar: Ja om du inte har läst Börjlinds serie så ge de en chans :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej ibland blir det bara fel, men inte så ofta som tur är :)

      Radera