tisdag 16 augusti 2016

Väck mig när det är över av Anne-Lie Högberg


Originaltitel: Väck mig när det är över
Sidor: 252 (Inbunden)
Serie: Fristående uppföljare till Det kommer aldrig mer vara du
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack! 
"Inte får man cancer på julafton? 
Tidigt på julaftonsmorgon tassar Agnes upp och duschar. Hon njuter av att vara uppe helt själv innan alla i den stora familjen vaknar. När hon känner knutan i bröstet slår hon bort de skrämmande tankarna på att det skulle kunna vara cancer och säger inget till sin man Tobias. Hon har fullt upp med att hantera konflikterna mellan tonåringarna i den nybildade familjen. Dessutom rasar visionen om en perfekt jul när hon inser att hennes syster bär på en fruktansvärd hemlighet.
När motgångarna hopar sig måste Agnes hålla hårt i det hon tror på. Denna gång är det full storm och döden flåsar henne i nacken. Allt ställs på sin spets och stora bekymmer blir små när hennes livs största kamp ska övervinnas. Hon måste överleva!"
Jag har läst Högbergs första bok, Det kommer aldrig mer vara du, och tyckte verkligen om den. Ändå tvekade när jag fick frågan om jag ville läsa den här, för ämnet skrämmer mig. Jag var rädd att det skulle vara jättejobbigt att läsa den. Inte för att jag har personliga erfarenheter, mer att jag bär på en rädsla för att få det.

Men till slut tackade jag ja, jag ville veta hur det gick för Agnes. Och det är jag ändå glad att jag gjorde. Högberg skriver på ett sätt som gör att sidorna bara flyger fram, trots det tunga ämnet så går det fort för mig att läsa ut den. Allting gör så att jag blir indragen och berörs, inte bara sjukdomen, men även familjelivet. Jobbet med att få tonåringar från tidigare förhållanden att komma överens och kunna bo tillsammans. Bråket med en älskad syster. Det blir aldrig tråkig läsning, alltid är det något som drar mig framåt eftersom jag måste få reda på hur det ska gå.

Det är smärtsamt och rent ut sagt skitläskigt vissa stunder, när hon inser att hon har cancer. Att risken finns där, hon kanske inte klarar sig. Gå och dra något gammalt över er, monster under sängen och allt jag brukar läsa om, det här gör mig rädd. Och jag blir rädd eftersom det är skrivet med så mycket känsla och trovärdighet. Agnes hade lika gärna kunnat vara en riktig människa istället för en karaktär i en bok.

Jag rekommenderar både Det kommer aldrig mer vara du och Väck mig när det är över till alla som letar bra och starkt berörande böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar