onsdag 10 augusti 2016

Änglarna dansar i gryningen av Camilla Davidsson


Originaltitel: Änglarna dansar i gryningen
Sidor: 328 (Inbunden)
Serie: Tredje fristående boken om Emma
Recensionsexemplar: Från författaren, tack! 
"Emma har spenderat en avkopplande sommar på Fårö för att få andrum från jobbstressen och tid att fundera över sitt liv. Motvilligt har hon blivit förtjust i Olle, den tjugo år äldre läkaren hon hyr en stuga av, och dessutom inlett en romans med jämnårige fondmäklaren Alex.
Efter ett chockerande besked lämnar Emma ön och återförenas med Alex i Stockholm. Hemkomsten blir allt annat än enkel och när valen blir för stora och svåra flyr hon till väninnan Harriets hotell på Mallorca. Kan vistelsen i bildsköna Deiá hjälpa henne att få ordning på tillvaron? Eller är resan en flykt bort från de val hon behöver göra för att bli lycklig på sikt?"
Åh Emma, ibland känner jag igen mig så mycket att det gör ont. Vissa av våra upplevelser är verkligen olika, jag har aldrig gått igenom just den sortens sorg som hon kämpar med i den här boken till exempel. Men på vissa sätt är vi så lika. Jag har verkligen älskat att följa hennes resa så här långt och håller tummarna för att hon blir lycklig nu (ja, jag vet att det är en karaktär i en bok men ändå!).

Davidsson skriver otroligt rakt och ärligt. Det är inget förskönande av jobbiga känslor, utan det är som det är. Och det är inte alltid man kan/vill erkänna för sig själv att det är något som känns fel eller är galet. Jag tycker verkligen om att allt känns så verkligt, jag retar mig aldrig på att Emma gör orealistiska beslut. Hon väljer inte alltid rätt, men jag som läsare ifrågasätter inte att det faktiskt hade kunnat hända precis så. Vi väljer inte alltid rätt, vi reagerar inte alltid logiskt.

Ibland när Emma tänker om relationer, eller om känslor, så är det nästan skrämmande hur nära mina egna tankar hon kommer. Det får mig att haja till och tänka över mitt eget sätt att förhålla mig till speciella delar av livet. En kväll fick jag till och med ta en paus i läsandet. Den träffade mig så rätt i hjärtat att jag inte kunde hejda tårarna.

Änglarna dansar i gryningen är precis som de andra två delarna lättläst, jag vill inte sluta när jag har börjat. Samtidigt har den mycket mer tyngd; det är mer sorg, mer förtvivlan, mer glädje, mer kärlek, ja mer allt. Det gör den till den bästa boken hittills av författaren.
Men min personliga favorit är och kommer nog alltid vara Under vintergatans alla stjärnor, det är något med mig och vandringsdelen, den släpper inte taget om mina tankar.

2 kommentarer:

  1. Låter som en fin serie. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är verkligen fina :) Perfekt läsning för sommaren också :)

      Radera