onsdag 17 augusti 2016

Hold still av Nina LaCour


Originaltitel: Hold Still
Sidor: 229 (Häftad) 
"That night Ingrid told Caitlin, I'll go wherever you go. But by dawn, Ingras was dead and Caitlin was alone. Suddenly Caitlin has to deal with a completely unfamiliar life - a life without the art, the laughter, the music and the joy she shared with her best friend. 
When she finds the journal Ingrid left behind, Caitlin gets a chance to learn about another side of her friend; the journal becomes her guide as she deals with forging new friendships, finding a first love, and learning to live without the one person who knew her best."
Det känns som att jag läst många böcker nu med jobbiga ämnen. Hold still behandlar precis som Som stjärnor i natten psykiska ohälsa. Men den här fokuserar mer på de som blir kvar efter ett självmord, sorgen, smärtan, försöken att förstå när man inte sett det komma. Caitlin har skuldkänslor för att hon inte förstod, att hon inte kunde hjälpa. Det är i den här resan man får följa henne, hur hon sakta upptäcker att det är okej att le, att få nya vänner, att bli kär och uppleva allt det där som hon skulle ha delat med sin bästa vän, men som hon nu får gå igenom ensam.

Till hjälp har hon Ingrids dagbok som hon hittar gömd under sin säng. Där finns de innersta tankarna och känslorna, de som Ingrid gjort allt hon kan för att dölja. Dagboksanteckningarna är egentligen inte så många, inte så stor del av boken, men de gör ont att läsa. Det känns som att hjärtat stannar på mig när jag får ta del av hur dåligt hon mått, på alla olika sätt hon söker smärta och samtidigt, ibland, glimtar till med hoppet om att hon kanske kan må bra en dag.

Boken finns på svenska och heter då Jag går dit du går, den är i kategorin unga vuxna men jag tror även många äldre kan tycka om den. Den har ett vackert språk, välskrivna karaktärer och det är en bok som kommer att leva kvar i mig länge.

4 kommentarer:

  1. Den här skulle jag vilja läsa någon gång, men den verkar lite tung. Bra, men tung.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vissa delar är tunga, men den är verkligen bra.

      Radera
  2. Å, älskade den då jag läste sommaren 2013! Måste måste läsa om, tror jag kan se på den lite annorlunda idag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade den så mycket då! :)

      Radera