torsdag 18 augusti 2016

Jetlag av Bobbi Sand


Originaltitel: Jetlag
Sidor: 307 (Kartonnage)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack!
"Alla människor har sina hemligheter. En del handlar om sex. Andra handlar om skuld. Några handlar om saker man vill göra men inte vågar. 
Jonna är ihop med trygga Mattias sedan sju år tillbaka, men plötsligt blir hon förälskad i tretton år yngre Mika. Mika i sin tur är malplacerad, lever i en fantasivärld och kan inte visa sitt rätta jag för någon. I närheten av dem båda finns Adrian, en karismatisk rocksångare som drabbas av en sjukdom han alltid tycks ha väntat på.
Jonnas och Adrians vägar strålar samman via den lilla sexleksaksbutiken Silver & Salt, en plats där fantasier kan födas och vingar prövas. Men går det verkligen att få ihop drömmar och verklighet?"
Jag har läst Bobbi Sands tidigare böcker och tyckt bra om alla. Det är verkligen spännande att se hur hon utvecklas som författare och i Jetlag tycker jag att hon levererar sin bästa berättelse hittills.
Det jag alltid gillar med hennes böcker är att man får följa lite ovanliga karaktärer och de bär alltid på något som tynger dem. Det är inte alltid lyckliga slut och verkligen inget fluff.

Så är även fallet i Jetlag. Här tar hon genom Jonna upp tanken på att alla kanske inte är gjorda för att bara ha en partner, kanske kan man älska flera. Adrian har å andra sidan bestämda åsikter om att det bara funkar att vara med en och det är så det borde vara. De två kraschar ganska ordentligt med varandra men samtidigt finns det något där mellan dem.

Sen har vi Mika. Å Mika. Det är en kille som inte har det lätt inne i sitt eget huvud. Han är så svår att få grepp om. I boken beskrivs han som sagolik och jämförs med en fjäril en gång och även för mig som läsare så är han så flytande, det kanske låter underligt men det är det mest passande ord jag kan komma på. Samtidigt som det märks att han mår otroligt dåligt. Det är något som håller på att äta upp honom. Jag blev riktigt illa till mods flera gånger när jag läste hans tankar, de var så tunga och kröp in under skinnet på mig.

Författaren gör verkligen ett grymt bra jobb med att måla upp de här tre väldigt olika karaktärerna och deras liv för mig. Det är en intressant berättelse full av känslor, tankar och viktiga ämnen.

4 kommentarer: