måndag 23 maj 2022

Skarp av Helena Dahlgren

 

Originaltitel: Skarp
Sidor: 302 (Inbunden)
"De senaste åren har varit stökiga för litteraturvetaren Emma Wijkman, men när hon får ett vistelsestipendium i Norrbotten ser hon sin chans att börja om på nytt. Hon ska få bo på gården där hennes favoritförfattare Beata Skarp levde och verkade. Där ska hon äntligen skriva klart sin avhandling om Skarp, som dog under mystiska omständigheter i slutet av 90-talet. Väl på plats dras Emma in i Beata Skarps värld ännu mer än hon hade räknat med. Ju mer hon tar reda på om Skarps sista tid i livet, desto mer luckras gränsen mellan henne och författaren upp. Till slut återstår endast sanningen om Beata Skarps död - och sanningen om Emma själv."

Skarp är en väldigt spännande bok som tar upp en intressant blandning av besatthet och litteratur. Vilken betydelse den kan ha och hur nära vill man egentligen komma sina favoritförfattares liv?

Jag fick frågan om Skarp är skräck, men jag skulle säga att det är mer nervkittlande spänning som kryper in under huden på mig när jag läser. Miljöbeskrivningarna är otroligt levande och jag känner skogen runtomkring mig, hör älven som brusar i bakgrunden. Känner ensligheten som kommer med dålig mobiltäckning och få grannar.

Huvudkaraktären, Emma, är inte alltid så lätt att tycka om. Hon dricker väldigt mycket och det gör att jag är ganska negativt inställd till henne. Samtidigt är berättelsen otroligt indragande och jag vänder blad med glädje för att få veta mer om Beata Skarp och se vad Emma kan lista ut om hennes liv och död. 

En annan del jag uppskattar extra mycket är att man får läsa små utdrag ur Beata Skarps böcker i berättelsen. Jag älskar när det finns en bok i en bok. 

Det är en stämningsfull berättelse om hemligheter och böckers kraft över sina läsare, jag kan verkligen rekommendera den!

2 kommentarer:

  1. jag har läst andra fina ord om den här romanen. jag ska faktiskt läsa den. tack för tips!

    SvaraRadera