onsdag 25 maj 2022

Heartstopper Volume One av Alice Oseman

 

Originaltitel: Heartstopper Volume One
Sidor: 288 (Häftad)
Ålder: Unga vuxna
"Charlie and Nick are at the same school, but they've never met... until one day when they're made to sit together. They quickly become friends, and soon Charlie is falling hard for Nick, even though he doesn't think he has a chance. But love works in surprising ways, and Nick is more interested in Charlie than either of them realised."

Heartstopper är överallt just nu! Både i bokformat och på Netflix. Jag måste säga att jag förstår varför. Netflix-versionen har jag redan sett två gånger och första delen i bokserien var fantastiskt mysig att läsa. 

Jag blir alldeles varm och glad av att läsa om Charlie och Nick. Utvecklingen av deras känslor för varandra och Nicks funderingar om sin egen sexualitet är så fint beskrivet. Det är roligt att se hur många repliker i Netflix-serien som är direkt tagna från boken. De har verkligen gjort ett bra jobb med att vara så trogen till originalet som möjligt. Det är dessutom underbart att den innehåller så mycket mångfald! 

Trots att den till största delen gör mitt hjärta alldeles löjligt lyckligt tar den upp svåra ämnen som mobbning och det finns vissa karaktärer som jag verkligen inte tycker om. Charlies ex är ganska obehaglig och vissa av de andra killarna i skolan får mig bara att bli arg. 

Det finns hur som helst inga tvivel, jag kommer fortsätta med serien i båda formaten!

8 kommentarer:

  1. Dessa är så fantastiskt fina och precis som du säger även om dem även tar upp tunga ämnen så görs det på ett sådant fint sätt att man fortsätter att fånle när man läser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det! :) Längtar efter att fortsätta läsa dem och efter säsong 2 :)

      Radera
    2. Ja längtar till att se vad dem gör nästa säsong. Och längtar efter släppet av den 5 och sista volymen <3

      Radera
    3. Nästa säsong hade gärna fått komma ut nu! :D

      Radera
  2. Å va härligt det låter. Den vill jag både läsa och se. Mest läsa, förstås... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är så fina! Väldigt lättlästa när de är serieromaner också så perfekt när man är lite trött :)

      Radera