måndag 30 maj 2022

Sanningsbärarna av Jenny Küttim

 

Originaltitel: Sanningsbärarna
Längd: 9 h 23 min
Uppläsare: Philomène Grandin
"Jag har alltid, så länge jag kan minnas, velat dö för att sedan återuppstå i paradiset. Som ett vittne var detta en helt naturlig längtan. Meningen med livet i denna onda värld var att se livet som en parentes. Inget var på riktigt."

Efter att som tonåring ha lämnat Jehovas vittnen gör Jenny Küttim karriär som grävande journalist, men lovar att aldrig granska den sekt hon vuxit upp i. Löftet är enkelt att hålla, tills en dag när en låda med brev dimper ner på hallmattan. Breven tvingar Jenny att börja gå bakåt, och låta sin egen historia krocka mot den rörelse som fortfarande skriver sina egna sanningar för att kontrollera sina följare.

Sanningsbärarna är en uppväxtskildring som inte liknar någon annan, och samtidigt en närgången granskning av de slutna miljöernas mekanismer."

Sanninsgsbärarna är en otroligt tung bok att lyssna på. Det är så många barn som råkar illa ut och det faktum att det här är direkt från verkligheten gör att det verkligen känns i hjärtat under läsningen.

Författaren berättar om sin uppväxt i Jehovas vittnen, sin barndom där hon och hennes syskon blev utsatta för misshandel av pappan. Författaren själv utsattes dessutom för sexuella övergrepp. Jag blir otroligt arg när jag läser om hur så många övergrepp har tystats ner och inte anmälts till polisen. Gruppen ska själva reda ut anklagelser och fördöma förövare men det finns en tvåvittnesregel. Ett brott måste ha två vittnen. Ni förstår nog hur svårt det blir för ett offer att få någon sorts rättvisa då. 

Det är inte bara sin egen berättelse författaren delar med sig av, hon har intervjuat många andra som blivit utsatta. Jag tycker att Jenny Küttim är otroligt modig som skrivit den här viktiga boken. Hon har gjort det trots att hon har några familjemedlemmar som fortfarande är vittnen. 

Känner ni att ni orkar med det här tunga ämnet rekommenderar jag den verkligen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar