onsdag 11 maj 2022

Lincoln Highway av Amor Towles

 

Originaltitel: The Lincoln Highway
Sidor: 574 (Inbunden)
"I juni 1954 körs artonårige Emmett Watson hem till Nebraska av fångvaktaren på arbetslägret där han precis avtjänat femton månader för ofrivilligt dråp. Hans mor är sedan länge ute ur bilden, hans far har nyligen gått bort, och familjegården är utmätt av banken. Emmetts plan är att ta med sin åttaårige lillebror, Billly, till Kalifornien för att börja om på nytt. Väl framme i Nebraska upptäcker Emmett att två av hans vänner från lägret har gömt sig i bagageutrymmet på fångvaktarens bil. Tillsammans har de gjort upp en helt annan plan för Emmetts framtid, en som kommer att ta dem på en ödesdiger resa i motsatt riktning: till New York City."

 Wow. Vilken bok.

Jag läste författarens förra bok, En gentleman i Moskva, och fullkomligt älskade den. Därför var det lite nervöst att plocka upp Lincoln Highway, kunde det verkligen bli en till fullträff? Jo, det kunde det. Jag älskar den här boken också. 

Det är något stillsamt över Towles sätt att berätta en historia. Sidorna är inte fulla med action, ändå händer det otroligt mycket. Här finns karaktärer att älska, några att avsky och några att irritera sig på. Boken är över 500 sidor men jag hade kunnat fortsätta läsa i några hundra till. Det finns så mycket att fastna för.

En av karaktärerna blir min favorit. Jag tycker så mycket om honom och hur otroligt genomgod han verkar vara. 

Lincoln Highway har en självklar plats på listan över de bästa böckerna jag läst 2022. Det finns ingen risk att den blir nedknuffad därifrån.

2 kommentarer:

  1. Å så skönt att höra att du gillar den så mycket! Jag älskade också en Gentleman i Moskva och gillade verkligen hans första bok Rules of Civility också. Alltid lite nervöst att läsa nästa bok då, rädd att bli besviken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis den känslan! Hoppas du också kommer tycka om den här :) Jag måste läsa hans första bok!

      Radera